۱۳۹۷ مهر ۹, دوشنبه

متد آزمایشی (۵) (بخش آخر)


 
پروفسور دکتر گونتر کروبر  
برگردان
شین میم شین

۵۱
·       متد آزمایشی در هر کدام از علوم طبیعی و اجتماعی بطرز متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد.

۵۲
·      استفاده از متد آزمایشی اما وابسته به شرایط اصولی ویژه ای نیست که برای برخی از علوم طبیعی استعمال آن را غیرممکن سازد.

۵۳
·      شرایط قابل استفاده بودن متد آزمایشی از ساختار و محتوای آن ناشی می شود.

۵۴
·      برای استفاده از متد آزمایشی باید تئوری مربوطه به درجه بلوغ معینی برسد.
·      یعنی از آنچنان روشنی و وضوحی برخوردار باشد که بتوان ببرکت آن، مسئله نظری دقیقی طرح کرد که   فرمولبندی فرضیه جدیدی را امکان پذیر سازد.

۵۵
·      نتایج حاصل از این فرضیه باید چنان ساختی داشته باشند که کنترل شان با استفاده از متد آزمایشی امکان پذیر گردد.

۵۶
·      در اغلب موارد راجع به قابل استفاده بودن متد آزمایشی تردید به عمل می آید.
·      زیرا نتایج حاصله به روندها، حوادثی نسبت داده می شوند که خارج از حیطه عمل متد آزمایشی قرار دارند.

۵۷
·      اما معمولا در اینگونه موارد موانع اصولی مطرح نیستند.
·      زیرا در انبوهه نتایج حاصل از فرضیه، اصولا همیشه عناصری یافت می شوند که قابل کنترل آزمایشی اند.
·      علاوه بر این فن آزمایش، خود با پیشرفت علم و پراتیک توسعه و تکامل می یابد.

۵۸
·      به عنوان مثال در آغاز قرن بیستم قابل استفاده بودن متد آزمایشی در حوزه علوم اجتماعی غیرممکن تلقی می شد.
·      ولی اکنون در رشته های مختلف علوم اجتماعی متد آزمایشی جای خاص خود را دارد، به همان سان در حوزه تحقیقات کیهانی و غیره.

۵۹
·      نفوذ روزافزون افکار مته متیکی (ریاضی) و سیبرنتیکی در بسیاری از علوم طبیعی و اجتماعی امکان استفاده از متد آزمایشی را در آنان فراهم می آورد.

·      مراجعه کنید به متد، فرضیه، آزمایش، حسی و عقلی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر