پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر گرهارد بارچ
بخش سوم
مکان تاریخی فلسفه
فرانسیس بیکن
فرانسیس بیکن
(۱۵۶۱ ـ ۱۶۲۶)
۲۱
·
همین تصور و تصویر کونو فیشر را
ویلهلم دیلتی نیز از فرانسیس بیکن داشته است.
۲۲
فیلسوف، روانشناس، پداگوگ آلمانی
از فلاسفه متعلق به فلسفه حیات (اگزیستانسیالیسم آلمانی)
او پدیده را نه بر بنیان قانونمندی های طبیعی، بلکه بر بنیان خودقانونمندی عالم روحی و روانی انسانی توضیح می داد.
او جزو مؤسسین علوم روحی محسوب می شود.
او ضمنا مؤسس متد هرمه نویتیک و روان شناسی فهمنده است.
او این متد را در آموزش جهان بینی بکار می بندد.
مؤلف آثار بیشمار
·
دیلتی در اثری تحت عنوان «جهان
بینی و آنالیز بشر از رنسانس تا رفرماسیون»، می نویسد:
·
«فشار مهار ناپذیر زندگی و سازندگی
در فانتزی علمی فرانسیس بیکن عرض اندام می کند.
·
فرانسیس بیکن سیطره بشر بر مجموعه
طبیعت را به برکت شناخت نمایندگی می کند.
·
این فانتزی فرانسیس بیکن، اما
فانتزی کاملا مثبتی است:
·
اینها تصورات و تخیلات سری مملو از
رئالیته (واقعیت) اند.
·
فرانسیس بیکن متد خود را از این
رئالیته (واقعیت)، استخراج و تدوین می کند.
·
متدی که باید بسان ماشین غول اسایی، حامل بار تمامی دانش
تجربی باشد.
·
بدین طریق در فرانسیس بیکن، نوع
انسان رنسانس در فرم نوینی گام به صحنه می نهد:
·
انسانی که بر اراده اش به زندگی چیره
است و بدان سمت و سو می بخشد.
·
انسانی که میدان گسترش (توسیع) بی
حد و مرزی را به برکت شناخت قوای طبیعی و با تحت سلطه قرار دادن قوای طبیعی، تسخیر
می کند.
·
اندیشناکی قرون وسطایی راجع به ذلت
طبیعت بشری، به نظر فرانسیس بیکن به مکملی از مرحله غلبه بر طبیعت (پره
رگاتیو) بشری محتاج است.
·
فرانسیس بیکن از این رو، در تفکر
بر لیاقت سازندگی بشری در اراده به تشکیل رفاه عمومی تأکید بمی ورزد.
·
رفته رفته دلایل محرکه عظیم نوین
در جوار احساسات رزمی و مذهبی عصر فئودالیسم اوج می گیرند و انسان ها را تسخیر می
کنند و نیرو می بخشند.
·
فرانسیس بیکن از این موضع نوین،
خودمختاری نیروی اخلاقی و شناخت عرفی را اعتبار می بخشد.»
·
(دیلتی، «مجموعه اثار»، جلد ۲،
۱۹۴۰، ص ۲۶۱)
۲۳
·
تردیدی نیست که تصورات دیلتی راجع
به فرانسیس بیکن عاری از عیب و ایراد نیستند.
۲۴
·
دیلتی به عنوان مثال، فرانسیس بیکن
را از منظر پسیکولوژیکی و یا هنری ـ الهامی (اینتوئی تیو) می بیند و نه از منظر
حرکت جامعه در آن زمان.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر