پروفسور دکتر گرهارد بارچ
برگردان
شین میم شین
۱
· کلمه به علامت و سلسله
علائم اطلاق می شود.
۲
· کلمه در تئوری «نیمه گروه ها» (سیستم های بهم
پیوسته) به ترتیبی دلبخواه از حروف الفبا اطلاق می شود که شالوده سیستم مورد نظر را
تشکیل می دهند.
۳
· حروف الفبای (الف، ب، پ) داده شده اند.
· آنگاه کلمات آب، آپ، پاب و غیره ساخته می شوند
که کلماتی انتزاعی اند.
۴
· حروف الفبا که شالوده «منطق
حکمی» را تشکیل می دهند، متغیرهای آغازین
و فونکسیون های منطقی اند.
۵
· تمییز کلمات بی معنا
از کلمات معنامند به عنوان مثال بکمک تعریف استنتاجی صورت می گیرد.
۶
· این مفهوم انتزاعی کلمه از مفهوم کلمه در زبان
طبیعی نشئت گرفته است.
۷
· کلمات زبان طبیعی سنگپایه های زبانی اند که
هرکدام از آنها با مفهومی مطابقت دارد.
· (می توان گفت که دیالک تیک فرم و محتوا به شکل
دیالک تیک کلمه و مفهوم بسط و تعمیم می یابد.
· کلمه به قول مارکس، غلاف است و مفهوم، خنجر.
· کلمه چیزی مادی است که دیده می شود، خوانده می
شود، بر زبان جاری می شود، شنیده می شود و روی کاغذ می نشیند.
· مفهوم اما چیزی روحی است که نامرئی و نامحسوس می
ماند.
· مفهوم به محض تشکیل جامه کلام می پوشد.
· مارکس به همین دلیل می گوید:
· «روح همیشه سایه ماده را بالای سرش دارد.»
· مفهوم اگر جامه کلام نپوشد، یعنی فرم کلمه به
خود نگیرد، نمی تواند عرض اندام کند.
· مترجم)
۸
· گاهی کلمه واحدی با مفاهیم مختلف مطابقت دارد.
· مراجعه کنید به ترادف
(مترادف بودن)
۹
· تعریف کلی از کلمه که در زبانشناسی رایج باشد،
هنوز به وجود نیامده است.
۱۰
· این مسئله، سال های سال است که در زبانشناسی و زبانفلسفه
مورد بحث مجادله آمیزی است.
· مراجعه کنید به زبان
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر