۱۳۹۶ بهمن ۲۵, چهارشنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۷)



پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر گرهارد بارچ
بررسی تاریخ توسعه ی فلسفه کلاسیک بورژوائی

بخش دوم
سر آغاز تفکر کلاسیک بورژوائی
در
 فلسفه نیکولاس کوزانوس

 
نیکولاس کوزانوس
(۱۴۰۱ ـ ۱۴۶۴) 
فیلسوف، تئولوگ، ریاضی دان، کاردینال
از نخستین هومانیست های آلمانی
در دوره گذار از قرون وسطای واپسین به عصر جدید آغازین


۱
·      اگر کسی منشاء و سرآغاز تفکر کلاسیک بورژوائی را در فلسفه رنسانس (از فرانسیس بیکن و دکارت تا هگل و فویرباخ) دنبال کند، بارها و بارها به آثار فلسفی نیکولاس کوزانوس ارجاع داده می شود. 

۲
·      فلسفه کوزانوس از نقطه نظرات بسیاری، بیشک بیانگر نقطه گرهی توسعه جهان بینانه است: 

الف
·      فلسفه کوزانوس همزمان حاوی فلسفه به میراث مانده و انحلال آن است.
·      یعنی در آن واحد، حاوی اسکولاستیک و نومینالیسم است.     

ب
·      فلسفه کوزانوس همزمان، تداوم توأم با پذیرش مجدد کهنه و گسست از کهنه است.
·      یعنی همزمان هم نماینده ایده ی حل تضادهای زمینی در لایتناهی و یا کلیت الهی است و هم نماینده ی تأکید مؤکد بر فرد و فردیت است.       

ت
·      فلسفه کوزانوس آغاز  و شروع همزمان است.
·      یعنی آغاز روی آوردن به علوم، بویژه علم مکانیک و آزمایش و شروع دنیویت تفکر است.

۳
·      خصلت اساسی فلسفه کوزانوس منتج از همین خصوصیات است.
·      خصلتی که در ادبیات اغلب مورد توجه قرار گرفته و محکوم کردن فلسفه کوزانوس را دشوار ساخته است:

الف
·      در فلسفه کوزانوس نو حاوی لعابی از عناصر کهنه به میراث مانده است.   

ب
·      در فلسفه کوزانوس عناصر پیشرفتگرا با عناصر کهنه ی به میراث مانده همبسترند. 

ت
·      در فلسفه کوزانوس مسئله گذاری های (طرح مسائل) مربوط به آینده در البسه فرم های کهنه صورت می گیرند.

۴

هاینریش ریتر
(۱۷۹۱ ـ ۱۸۶۹)   
تئولوگ، فیلسوف، استاد فلسفه آلمانی
مؤلف «تاریخ فلسفه» در ۱۲ جلد

·       هاینریش ریتر که در اواسط قرن نوزدهم، برای اولین بار بر اهمیت نیکولاس کوزانوس تأکید مؤکد می ورزد و نام او را مجددا وارد تاریخ فلسفه می کند.
·      او کوزانوس را به شرح زیر ارزیابی می کند: 

الف
·      «در اولین سال قرن پانزدهم، کودکی تولد یافت که زندگی و تاثیرش حاوی هر چیز مهمی بود که قرن های بعد به همراه خواهند آورد.
·      (به همان سان که هر نقطه عطف تاریخ قضیه همیشه از همین قرار است.)

ب
·      نیکولاس کوزانوس در نقطه عطف قرون وسطی و عصر جدید ایستاده است.

پ
·      اما امید و تلاش و تأثیر او نظر به عصر جدید دارد.»
·      (هاینریش ریتر، «تاریخ فلسفه»، جلد ۹، ص ۱۴۱، سال ۱۸۵۰)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر