پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان
شین میم شین
۱۱
·
یکی از تفاوت های مفهوم «کردوکار» با مفهوم «پراتیک» این
است که پراتیک ـ بیشتر ـ جوانب معرفتی ـ نظری (مثلا رابطه تئوری و پراتیک) را عمده می کند، در حالیکه
«کردوکار» ـ بیشتر ـ جوانب فلسفی ـ سوسیولوژیکی، جوانب اجتماعی ـ تاریخی و جوانب
مربوط به انسانتصویر را عمده می کند.
۱۲
·
اما این امر از اهمیت نظری و متدیکی ناچیزی برخوردار است
و فقط می تواند اعتبار نسبی داشته باشد.
۱۳
·
مفهوم فلسفی کردوکار محصول تاریخ فلسفه
جدیدتر است.
۱۴
·
سودای اصلی تفکر فلسفی
بورژوائی از زمان دکارت و بیکن عبارت از آن بوده که در مقابل جزم های فئودالی ـ
روحانی، که جهان و انسان را مخلوق و بنده خدا می دانستند، اندیشه ای قوام یابد که
بنا بر آن، جهان بتواند تحت سلطه عقلی انسان در آید و تحول و تغییر یابد.
۱۵
·
تفکر فلسفی بورژوائی قصد اثبات تئوریکی صحت
این اندیشه را بر سر داشت و در جهت تبدیل آن به شعور عمومی مردم تلاش می کرد:
الف
·
انسان موجودی است که به ساز و برگ خرد مجهز است!
ب
·
انسان موجودی است که به تفکر مستقل و خودمختار قادر است!
پ
·
انسان فردی است کار ورز و کوشا !
ت
·
انسان سوبژکت قادر به تفکر خودمختار و عمل خودمختار و
مستقل است.
۱۶
·
این اندیشه اصلی بورژوازی آغازین، که تا حدودی به
غیبگوئی شباهت داشت، انعکاس تئوریکی نقش انقلابی بورژوازی آغازین و انعکاس تحول
بورژوائی جهان بود.
۱۷
·
نمایندگان فلسفه کلاسیک
بورژوائی آلمان بویژه به توضیح تئوریکی نکات زیرین پرداختند:
الف
·
به کردوکار اکتیو (فعالیت مبتنی بر آگاهی، ضد پاسیو) انسانی
ب
·
به تأثیرانسان بر جهان عینی
ت
·
به سوبژکتیویته (فاعلیت، ضد اوبژکتیویته) انسان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر