پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
شناخت
(معرفت)
ادامه
ب
۱
·
سوسیالیسم
بر خلاف نظام اجتماعی سرمایه داری می تواند روند اجتماعی شناخت را بر طبق
قانونمندی های پراتیک، توسعه دهد.
۲
·
تعیین
کننده در سوسیالیسم، مالکیت اجتماعی بر مهم ترین وسایل تولید است.
۳
·
فلسفه
علمی مارکسیسم در سوسیالیسم به شالوده جهان بینانه ی کل توسعه علمی بدل می
شود.
۴
·
تشکیل
روند اجتماعی شناخت که خادم بی کم و کسر منافع توده های خلق است و از بین بردن
انحصار آموزشی ـ پرورشی کاپیتالیستی امکان شکوفا سازی (رونق بخشی به) روند فردی
شناخت در جامعه سوسیالیستی را پدید می آورد.
۵
·
ضمنا باید
توجه داشت که جامعه سوسیالیستی در چارچوب عرصه اثرگذاری اش، بر جریان خودپوی روند
اجتماعی تاکنونی شناخت، غلبه می کند و به عوض آن، روند اجتماعی شناخت را برنامه
ریزی (نقشه ریزی) می کند.
·
·
(این به
معنی گذار از روند اجتماعی خودپوی شناخت به روند اجتماعی آگاهانه شناخت است.
·
مراجعه
کنید به دیالک تیک خودپویی و آگاهی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری. مترجم)
۶
·
بدین
طریق، مؤثریت روند اجتماعی شناخت و روند فردی شناخت اعتلا می یابد.
·
در این
صورت، می توان از مثلا پژوهش های دوگانه و عدم تناسب میان توسعه عرصه های منفرد
شناخت پرهیز کرد.
۷
·
بدین طریق
در جامعه سوسیالیستی بر طبق روند اجتماعی شناخت و روند فردی شناخت، می توان
قانونمندی های پراتیک را به خدمت گرفت و مورد استفاده قرار داد.
۸
·
درک اینکه
شناخت چیست، مجموعه های شناخت و غیره چیستند و ضمنا روند فردی شناخت و روند
اجتماعی شناخت چیستند، به فلسفه مربوطه بالاعم و به تئوری شناخت مربوطه بالاخص
وابسته است.
·
چون همه
أنها در چارچوب فلسفه مربوطه بالاعم و تئوری شناخت مربوطه بالاخص، تعریف و تعیین
می شوند.
·
مراجعه
کنید به فلسفه، تئوری شناخت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۹
·
مشخصه تئوری شناخت غیر مارکسیستی در مجموع، عبارت از
این است که آن عاجز از درک رابطه پراتیک و روند شناخت است و یا حداقل عاجز از درک
کافی این رابطه است.
۱۰
·
به همین
دلیل فلسفه غیر مارکسیستی نمی تواند ثابت کند که روند معرفتی انسانی به معارف
منطبق یا واقعیت عینی منجر می شود و پراتیک انسانی در غیر این صورت حتی نمی تواند
امکان پذیر گردد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر