پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
شناخت
(معرفت)
ادامه
۱۶
·
روند
اجتماعی شناخت، یکی از بخش های ضرور روند زندگی انسانی است.
۱۷
·
روند
اجتماعی شناخت به طرز ناگسستنی با پراتیک، یعنی با مجموعه ـ روند اجتماعی مبتنی بر
تولید نعمات مادی برای تحول بخشیدن به واقعیت عینی در رابطه است.
·
مراجعه
کنید به پراتیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری و در دایرة المعارف جامعه شناسی
مارکسیستی ـ لنینیستی
۱۸
·
روند
اجتماعی شناخت، بدین طریق روندی اکتیو (فعالیت مبتنی بر آگاهی، ضد پاسیو) است که
با کردوکار مادی انسان ها گره خورده است.
۱۹
·
روند
اجتماعی شناخت، در پراتیک (عمل، کار، آزمون، آزمایش) هم آماج خود را می یابد، هم
نیروی محرکه خود را، هم بنیان خود را و هم محک و معیار لازم برای تعیین حقیقت (صحت
و سقم) نتایج حاصله خود را.
۲۰
·
امکانات
عرضه گشته به روند اجتماعی شناخت، بنابرین، به طرز همه جانبه ای با پراتیک مشروط
می شود.
·
پراتیکی،
که در روند زندگی بشریت به طور تاریخی توسعه می یابد.
۲۱
·
روند
اجتماعی شناخت وابسته به عوامل زیر است:
الف
·
وابسته به
سطح توسعه مادی واقعیت اجتماعی به برکت پراتیک است.
ب
·
وابسته به
ساختار اجتماعی پراتیک است.
پ
·
وابسته به
مجموعه شناخت اجتماعی مکسوبه است.
ت
·
وابسته به
بضاعت فکری زنده در جامعه است.
۲۲
·
بر پایه ی
پراتیک، روند اجتماعی شناخت با روندهای فردی شناخت به وحدت می رسد.
·
(دیالک تیک روند
اجتماعی شناخت و روند های فردی شناخت. مترجم)
۲۳
·
روند
اجتماعی شناخت فقط با روند های فردی شناخت وجود دارد و روندهای فردی شناخت به
واسطه روند اجتماعی شناخت، مشروط می شوند.
۲۴
·
وحدت روند
اجتماعی شناخت با روند های فردی شناخت، تحت تأثیر متقابل دیالک تیکی است.
·
(این بدان
معنی است که روند اجتماعی شناخت و روند های فردی شناخت بر همدیگر متقابلا تأثیر می
گذارند. مترجم)
۲۵
·
خصلت
آنتاگونیستی و یا غیر آنتاگونیستی (آشتی ناپذیری و آشتی پذیری) این تضاد دیالک
تیکی به ساختار اجتماعی پراتیک وابسته است.
۲۶
·
روند اجتماعی
شناخت توسط افراد تشکیل می شود و نتیجه حاصله
از آن را، یعنی مجموعه شناخت اجتماعی را افراد به ارث می برند و یا به
میراث می نهند.
۲۷
·
مبادله
اطلاعات میان افراد انسانی که به طور اجتماعی و تاریخی با هم ارتباط دارند، به
واسطه زبان صورت می گیرد.
۲۸
·
هر پیشرفت
روند اجتماعی شناخت، به نوبه خود توسط افراد صورت می گیرد و الی آخر.
۲۹
·
ضمنا
میزان این پیشرفت روند اجتماعی شناخت، وابسته به لیاقت معرفتی افراد انسانی
است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر