پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر گرهارد بارچ
بررسی تاریخ توسعه ی فلسفه کلاسیک
بورژوائی
بخش دوم
سر آغاز تفکر کلاسیک بورژوائی
در
فلسفه نیکولاس کوزانوس
ادامه
قسمت ششم
۱
·
کوزانوس برای تجسم و تصویر اندیشه ی انطباق اضداد و ضمنا
برای تجسم و تصویر رابطه دیالک تیکی بی پایان و با پایان (خدا و جهان)، بارها و
بارها به تفکر مته متیکی (ریاضی) روی می آورد.
۲
· کار کردن با امثله
ریاضی کسب و کار کوزانوس بوده است.
۳
· نیازی به توضیح نیست
که تفکر مته متیکی کوزانوس فقط به لحاظ تاریخی جالب است.
۴
·
این اما در رابطه با بحث ما تعیین کننده نیست
۵
·
مهم خط فکری اصلی و علمی کوزانوس است که در آن تبیین می
یابد و کوزانوس بدین طریق پا از قرن خویش فراتر می گذارد.
۶
·
برای تجسم و تصویر تفکر مته متیکی کوزانوس مثالی ذکر می
کنیم که همزمان نشان می دهد که او چگونه در این عرصه دانش بشری، اندیشه انطباق
اضداد را معتبر می داند و اعتبار می بخشد.
۷
·
من می گویم:
الف
·
اگر خط بی پایانی وجود داشته باشد، آن می تواند مثلثی،
دایره ای و کره ای باشد.
ب
·
ضمنا اگر کره بی پایانی وجود داشته باشد، آن می تواند
مثلثی، دایره ای و خطی باشد.
پ
·
همین روند و روال در مورد مثلث بی پایان و دایره بی
پایان هم صادق است.
ت
·
در مورد اول روشن می شود که خط بی پایان خط راستی
(مستقیمی) است.
·
برای اینکه قطر دایره خط مستقیمی است.
·
محیط خط منحنی، طولانی تر از قطر است.
ث
·
اگر اکنون این خط منحنی، کوتاهتر باشد، هر چه دایره
بزرگتر باشد، محیط بزرگترین دایره ممکنه اصلا منحنی نخواهد بود.
·
یعنی کاملا مستقیم خواهد بود.
·
بنابرین کوچکترین با بزرگترین انطباق خواهد یافت.
·
(شامپف ص ۱۶)
۸
·
کوزانوس متعاقب با تجسم و تصویر مته متیکی اش اعلام می
دارد:
·
«در چیزهای الهی ما باید در هر مفهوم ساده، تا آنجا که
امکان پذیر باشد، اضداد را در یک ضد جمعبندی کنیم (تجرید کنیم. مترجم)
·
أن سان که در تجزیه اش به صورت اضداد در آید.
·
بنابرین، میان چیزهای الهی نباید تفاوت قایل شد و آنها
را به مثابه اضداد تلقی کرد.
·
بلکه باید آنها را به طرز اپریوریکی (ماورای تجربی) در
اصل ساده ای درک کرد که تفاوت داشتن و تفاوت نداشتن فرقی با هم ندارد.
·
در این صورت سه گانگی با یگانگی (تثلیث با وحدانیت)
یکسان خواهد بود.
·
برای اینکه هرجا تفاوت داشتن و تفاوت نداشتن یکسان باشد،
تثلیث با وحدانیت یکسان یکسان خواهد بود و وحدانیت با تثلیث.»
·
(همانجا ص ۲۱)
۹
·
کار کوزانوس با امثله مته متیکی، با تأکید بر نقش آزمایش
در روند شناخت و با مطالبه سمتگیری در
پرتو دانش دقیقه در عرصه فلسفه، پیوند تنگاتنگ دارد.
۱۰
·
وارونه سازی ریاضیات، دانش دقیقه (علوم) و آزمایش دره
عمیقی میان کوزانوس و فلسفه اسکولاستیک حفر می کند.
۱۱
روجر بیکن
(۱۲۱۴ ـ ۱۲۹۲)
فیلسوف انگلیسی ـ فرانسوی
فیلسوف انگلیسی ـ فرانسوی
·
اگر از روجر بیکن صرفنظر کنیم که دو قرن قبل از کوزانوس
به طرز مصرانه ای علوم تجربی را مطالبه کرده است، با کوزانوس طلوع پیشاپیش
تفکر مته متیکی و آزمایشی قرون ۱۷ و ۱۸ صورت می گیرد.
۱۲
·
کوزانوس بکرات بر نقش آزمایش به مثابه وسیله فوق العاده
ای برای کشف حقیقت اشاره می کند.
۱۳
·
در این زمینه می توان بویژه به اثر او تحت عنوان «بی خبر از فوت و فن
ترازو» (۱۴۵۰) اشاره کرد.
۱۴
·
کوزانوس راجع به سطح توسعه دانش طبیعی و طبی در آن زمان،
اطلاعات ارزشمندی عرضه می دارد.
۱۵
·
کوزانوس علاوه بر آن، بر اهمیت دانش طبیعی و طبی تأکید
می ورزد:
·
کوزانوس می کوشد
تا علوم عصر خود را از منظر ترازوها، یعنی با اعداد و اندازه ها مورد توجه
قرار دهد.
۱۶
·
او می نویسد:
·
«اگرچه چیزی در این دنیا نمی تواند به دقت (مطلق) برسد،
اما علیرغم آن، به تجربه در می یابیم که نتیجه ترازو به حقیقت نزدیکتر است.»
·
( کوزانوس، «بی خبر از فوت و فن ترازو» (۱۴۵۰) ۱۹۴۴، ص ۱۹)
۱۷
·
در پایان همین اثر کوزانوس، البته نه به زبان مفهومی
مدرن، با اشاره ای مبنی بر ضرورت عرضه دانش اوبژکتیو در فرم الگوریتمی مواجه می
شویم:
·
«حالا تو دلایل کافی عرضه کردی مبنی که چرا می خواهی که
اندازه چیزها که به وسیله ترازو تعیین می شود، در جدول های مختلف درج شود.
·
به نظر من، کتابی بویژه مفید خواهد بود و قابل توصیه به
بزرگان خواهد بود که آن کتاب در کشورهای مختلف منتشر شود و ثبت شود تا به هر آنچه
که برای ما مبهم و ناروشن است، آسانتر پی ببریم.»
·
(شامپف، ص ۴۵ )
۱۸
·
کوزانوس بدین طریق گشتاور اساسا نوینی را بر زبان می
راند.
·
او کمی سازی شناخت را به مثابه ضرورتی در دستور روز
پیشرفت فلسفی، علمی و در نتیجه پیشرفت اجتماعی قرار می دهد.
۱۹
·
کوزانوس خواهان مشاهده مستقل طبیعت و پژوهش علمی مبتنی
بر آزمایش است که باید از متدهای کمی و اندازه گیری های دقیق برای بررسی پدیده های
طبیعی و شناخت آنها بهره برمی گیرد.
۲۰
·
کوزانوس اما زنده نماند تا توسعه توفانی علوم طبیعی را
شاهد باشد که در قرون بعد صورت گرفت و از این افکار او پا فراتر نهاد.
۲۱
·
خدمت کوزانوس اما این است که او در اوایل این توسعه به
ضرورت آن پی برده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر