پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان
شین میم شین
دستاوردهای حل ماتریالیستی مسئله کردوکار
اجتماعی انسان ها
۱
·
حل ماتریالیستی مسئله کردوکار اجتماعی
انسان ها امکان تعیین تاریخی ـ مشخص هم سوبژکت
و هم اوبژکت را پدید می آورد.
۲
·
حل ماتریالیستی مسئله کردوکار اجتماعی
انسان ها راه را برای کشف نقش مشخص هم سوبژکت فردی
و هم سوبژکت کلکتیو هموار می سازد.
۳
·
منظور از سوبژکت کلکتیو
نه مجموعه ای از افراد، بلکه «کلیتی» از افراد، یعنی به قول مارکس، «افراد در
رابطه متقابل با یکدیگر» است.
۴
·
در مارکسیسم ـ لنینیسم با مفهوم کردوکار بویژه نقش
تاریخساز کردوکار توده های مردم ـ کارگران، دهقانان و روشنفکران زحمتکش
ـ هم در روند تولید و باز تولید و هم در مبارزه طبقاتی و انقلاب اجتماعی عمده و
برجسته می شود.
۵
·
اینجا ـ علاوه بر آن ـ نقش سازماندهی
اجتماعی آشکار می گردد.
·
بویژه نقش سازمان انقلابی کردوکار
طبقه کارگر و نقش کردوکار انسان های
سوسیالیستی بمثابه ابزار تحقق و اعتلای نقش انسان به مثابه سوبژکت آشکار می گردد.
۷
·
کردوکار اجتماعی انسان در دوره ساختمان سیستم
اجتماعی سوسیالیسم پیشرفته زیر رهبری طبقه کارگر و حزب مارکسیستی ـ لنینیستی آن،
درجه عالی تری از آگاهی، هدفگرائی، سازمانیابی و نیروی خلاق کسب می کند.
۸
·
بر بنیان کردوکار عملی ـ
شیئی، فرم های مختلف از آن خود کردن
روحی (فکری) پدید می آیند که در آنها انسان ها هم نسبت به محیط طبیعی
و اجتماعی خود و هم نسبت به خویشتن خویش آگاهی کسب می کنند.
۹
·
کردوکار نظری پس ازجدا شدن کار مادی از کار
فکری در روندی طولانی به عرصه کردوکار نسبتا مستقلی بدل شده است، به کردوکار علمی
با روش و فنون خاص خود بدل شده است.
۱۰
·
کردوکار معرفتی ـ نظری و از آن خود کردن جهان عینی با روند زندگی عملی و قبل از همه بواسطه
از آن خود کردن عملی ـ فکری جهان عینی پیوند دارند.
۱۱
·
به قول کلاسیک های مارکسیسم، «انسان کردوکار حیاتی خود
را خود به موضوع خواست و شعور خود مبدل می سازد.
·
انسان دارای کردوکار حیاتی آگاهانه است.»
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۱، ص ۵۱۶)
۱۲
·
انسان مدل های فکری از جهان خارج و از عمل و رابطه خود
بوجود می آورد که برای تنظیم کردوکار او مورد استفاده قرار می گیرند.
۱۳
·
عمل و رفتار عملی انسان ها نتایج کردوکار فکری
آنها را بمثابه واسطه های روحی، یعنی بمثابه انعکاس واقعیت عینی و بمثابه وسیله تنظیم
کردوکار در بر می گیرند.
·
مراجعه کنید به عمل،
رفتار در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۱۴
·
کردوکار نظری ـ روحی انسان ها، یعنی این
حقیقت امر که شعور انسانی نه فقط جهان عینی را منعکس می
کند، بلکه همچنین پدید می آورد (لنین) بر فونکسیون
واسطه گری و تنظیمگری کردوکار روحی استوار می شود.
۱۵
·
شعور تنها در پیوند کلی عمل
و رفتار عملی اجتماعی انسان ها، در روند عینی کردوکار هدفمند انسان ها
ست که می تواند بر واقعیت عینی تأثیر برگشتی فعال بگذارد و به وسیله تحول آن مبدل گردد.
۱۶
·
گذار از کردوکار معرفتی
ـ نظری به کردوکار عملی در فرم
های از آن خود کردن عملی ـ معنوی جهان، در تعیین اهداف، در ترکیب و همآهنگ کردن اوبژکت
ها، عملیات و اطلاعات، در اتخاذ تصمیم و در تنظیم هنجاری کردوکار، جامه عمل می
پوشد.
۱۷
·
در عصر کنونی خود این فرم ها به موضوع کردوکار نظری بدل
می شوند و علومی پا به عرصه وجود می گذارند که وظیفه بررسی قانونمندی های عمل و رفتار مادی، معنوی، فردی و کلکتیو را به
عهده دارند.
۱۸
·
کلیه جنبه ها و جوانب تحولات نظری و ایدئولوژیکی که
فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی پدید آورده، با مفهوم کردوکار در پیوند تنگاتنگ قرار دارند.
۱۹
·
در این زمینه باید قبل از همه به دستاوردهای زیرین اشاره
کرد:
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر