۱۳۹۶ بهمن ۲۲, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۱۷۰)

پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور

 
شناخت

(معرفت)
ادامه

-->


۱۰

·    شناخت و مجموعه های معرفتی (شناختین) را می توان بسته به معاییر (معیارهای) زیر طبقه بندی کرد:  



الف

·    اولا بسته به خاصیت (خودویژگی) واقعیات امور کیفی که  شناخت شان در مد نظر است.

·    مثلا شناخت طبیعت (طبیعت شناسی)، شناخت جامعه (جامعه شناسی) و غیره



ب

·    ثانیا بسته به اینکه شناخت در چارچوب علمی کسب شده   است و یا در خارج از چارچوب علمی

·    مثلا شناخت علمی، شناخت روزمره و غیره



پ

·    معارف (شناخت های) علمی نیز بسته به نحوه کسب شان در سیستم علمی مربوطه از همدیگر متمایز می شوند:

·    مثلا شناخت فیزیکی، شناخت اقتصادی و غیره   



ت

·    ثالثا بسته به مرحله سمانتیکی ئی که شناخت، متعلق بدان است.

·    مثلا شناخت اوبژکتتئوریکی، شناخت متاتئوریکی و غیره



·    مراجعه کنید به سمانتیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  



ث

·    رابعا بسته به درجه ی عامیتی که شناخت دارد.

·    مثلا شناخت عام، شناخت خاص و غیره   



ج

·    خامسا بسته به جایگاه و مقامی که شناخت در سیستم معرفتی به خود اختصاص داده است.

·    مثلا شناخت شالوده ای (اساسی)، شناخت استخراجی و غیره 



ح

·    سادسا بسته به ارزش و اهمیتی که شناخت برای روند زندگی انسانی دارد.

·    مثلا شناخت مهم، شناخت بی اهمیت و غیره 



۱۱

·    علوم در چارچوب مجموعه  های معرفتی (شناختین)، جا و مقام خاصی دارند. 



۱۲

·    هر مجموعه معرفتی (شناختین) علمی در رابطه با موضوع شناخت می کوشد تا قانونمندی های آن چیز را در سیستم احکام عرضه دارد.

·    (علم)



۱۳

·    شناخت و مجموعه های معرفتی  و غیره به طور زبانی با جملات حکمی نمودار می شوند. 



۱۴

·    با توسعه معارف (شناخت ها)، یعنی با گذار از سیستم های معرفتی ماقبل علمی به سیستم های معرفتی علمی، تبیین زبانی آنها نیز تعالی کسب می کند. 



۱۵

·    در نتیجه جای تبیین زبانی عامیانه را تبیین زبانی علمی می گیرد. 



ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر