پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
شناخت
(معرفت)
ادامه
۱۰
·
شناخت و
مجموعه های معرفتی (شناختین) را می توان بسته به معاییر (معیارهای) زیر طبقه بندی
کرد:
الف
·
اولا بسته
به خاصیت (خودویژگی) واقعیات امور کیفی که
شناخت شان در مد نظر است.
·
مثلا
شناخت طبیعت (طبیعت شناسی)، شناخت جامعه (جامعه شناسی) و غیره
ب
·
ثانیا
بسته به اینکه شناخت در چارچوب علمی کسب شده
است و یا در خارج از چارچوب علمی
·
مثلا
شناخت علمی، شناخت روزمره و غیره
پ
·
معارف (شناخت
های) علمی نیز بسته به نحوه کسب شان در سیستم علمی مربوطه از همدیگر متمایز می
شوند:
·
مثلا شناخت
فیزیکی، شناخت اقتصادی و غیره
ت
·
ثالثا
بسته به مرحله سمانتیکی ئی که شناخت، متعلق بدان است.
·
مثلا شناخت
اوبژکتتئوریکی، شناخت متاتئوریکی و غیره
·
مراجعه
کنید به سمانتیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ث
·
رابعا
بسته به درجه ی عامیتی که شناخت دارد.
·
مثلا
شناخت عام، شناخت خاص و غیره
ج
·
خامسا
بسته به جایگاه و مقامی که شناخت در سیستم معرفتی به خود اختصاص داده است.
·
مثلا
شناخت شالوده ای (اساسی)، شناخت استخراجی و غیره
ح
·
سادسا
بسته به ارزش و اهمیتی که شناخت برای روند زندگی انسانی دارد.
·
مثلا
شناخت مهم، شناخت بی اهمیت و غیره
۱۱
·
علوم در
چارچوب مجموعه های معرفتی (شناختین)، جا و
مقام خاصی دارند.
۱۲
·
هر مجموعه
معرفتی (شناختین) علمی در رابطه با موضوع شناخت می کوشد تا قانونمندی های آن چیز را در
سیستم احکام عرضه دارد.
·
(علم)
۱۳
·
شناخت و
مجموعه های معرفتی و غیره به طور زبانی با
جملات حکمی نمودار می شوند.
۱۴
·
با توسعه
معارف (شناخت ها)، یعنی با گذار از سیستم های معرفتی ماقبل علمی به سیستم های
معرفتی علمی، تبیین زبانی آنها نیز تعالی کسب می کند.
۱۵
·
در نتیجه
جای تبیین زبانی عامیانه را تبیین زبانی علمی می گیرد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر