پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
امپیریسم
(تجربه گرایی)
۱
· امپیریسم، آموزشی است که
کل شناخت را در دانش تجربی خلاصه می کند.
۲
· بنا بر امپیریسم، هر علمی
باید خود را به گرد آوری داتاها و به کشف و کسب داتاهای تجربی با متد های مختلف
عمده سازی و سیستماتیزاسیون، محدود کند.
۳
· در قاموس امپیریسم، دانش
تجربی در کار علمی ـ بی اعتنا به موضع معرفتی ـ نظری اش ـ به مثابه بنیان هر شناختی (معرفتی)، صحیح و درست است.
۴
·
امپیریسم، با محدود کردن شناخت به دانش تجربی، به مطلق کردن مرحله امپیریکی (تجربی) پژوهش منجر
می شود.
· (دیالک تیک تجربی ـ نظری
(امپیریکی ـ تئوریکی) بدین طریق تخریب می شود و به صورت تجربه همه چیز و تئوری هیچ
چیز در می آید. مترجم)
۵
· امپیریسم مسائل زیر را یا منکر
می شود و یا به آنها کم بها می دهد:
الف
· پیش شرط های تئوریکی پژوهش
امپیریکی را
ب
· آماج های تئوریکی پژوهش
امپیریکی را
پ
· وحدت همیشگی تئوری و تجربه
در روند پژوهش را
ت
· ضرورت و الزام تعمیمات
تئوریکی از نتایج امپیریکی را
۶
· امپیریسم، در جامعه شناسی
بورژوایی موضع معرفتی ـ نظری اساسی وسیعا رایجی است که با پیگیری های (قاطعیت های)
متفاوت در سال های اخیر نمایندگی می شود.
۷
· موضع افراطی امپیریسم، به
تشکیل سمت و سوی امپیریستی در جامعه شناسی بورژوایی منجر شده است.
۸
·
روی آوردن جامعه شناسی بورژوایی به امپیریسم، با نفوذ شدید
افکار نئوپوزیتیویستی در علوم اجتماعی در رابطه بوده است.
· مراجعه کنید به
پوزیتیویسم، نئو پوزیتیویسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری و در دایرة المعارف
جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی
۹
·
پوزیتیویسم (در جوار پراگماتیسم و بی هیویوریسم
(رفتارگرایی) و غیره)، کماکان یکی از مبانی فلسفی ـ طرحی مهم جامعه شناسی امپیریستی
است.
· مراجعه کنید به پراگماتیسم،
رفتارگرایی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر