۱۳۹۶ مرداد ۳۰, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۵۶)

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)


برگردان
شین میم شین

پیشکش
به
امیر حسین آریان پور

تداعی 

۱
·    تداعی افکار به توالی بی اختیار و غیر ارادی تصورات اطلاق می شود که تحت تأثیرات خارجی متفاوت پدید می آید.

۲
·    تداعی افکار عبارت از پیوند فکری ئی است که ماهیتا بطور تصادفی و نه هدفمندانه تشکیل می شود.

۳

·    این پدیده در روانکاوی، آغازگاهی برای توسعه متد تداعی به اصطلاح  آزاد است:
·    به کمک  تداعی به اصطلاح آزاد،  خواب و رؤیایی  تعبیر می شود.
·    بدین طریق که بیمار روانی، هر چه را که در رابطه با خواب و رؤیای مورد نظر،  به نظرش می رسد، فی البداهه با روانکاو در میان می گذارد.

۴
·    بنابرین،  متد تداعی به اصطلاح  آزاد عبارت است از تنظیم آزاد حدسیات تبیین یافته بیمار روانی راجع به خواب و رؤیای مورد نظر و تعبیر آن، توسط روانکاو.

۵
·    این متد تداعی به اصطلاح  آزاد در روانشناسی اجتماعی و  جامعه شناسی به صورت تداعی کنترل شده در آمده  است.

۶
·    اینجا تصوری به صورت عبارت عامیانه ی معینی در نظر گرفته می شود که مؤثریتش در رابطه با همبود اجتماعی به کمک این متد تجزیه و تحلیل می شود.

۷
·    برای رسیدن به این هدف، به عبارت عامیانه مورد نظر، عبارت زبانی ئی در فرم جفت های متضاد به اصطلاح اقطاب نسبت داده می شود.

۸
·    تعداد اقطاب نباید به حدی باشد که موجب خستگی افرادی شود که در پرسش و پاسخ  شرکت می کنند. 

۹
·    قاعدتا از ۲۰ تا ۲۶ قطب بهره بر گرفته می شود.

۱۰
·    نهایتا صفحه مدرجی با اعداد طبیعی از ۱ تا ۷ تعیین می شود که اقطاب در خانه های محدوده مستعمل قرار داده می شوند.

۱۱
·    تفاوت تداعی به اصطلاح  آزاد از تداعی کنترل شده، همین عرضه اقطاب است.

۱۲
·    در پرسش و پاسخ، فرد پاسخگو با توجه به عبارت عرضه شده، از مجموعه  اقطاب عرضه شده، مفهومی را  با درجه معینی (از ۱ تا ۷) بدان نسبت می دهد.

۱۳
·    تصمیمگیری او بر اساس درجات صفحه مندرج صورت می گیرد. 

۱۴
·    اگر به فرض، قطب مورد نظر، متشکل از «شیرین» و «ترش» باشد، در آن صورت انتخاب شماره ۱ بدان  معنی خواهد بود که فرد پاسخگو مفهوم «شیرین» را ترجیح داده است.

۱۵
·    اگر فرد پاسخگو شماره ۷ را انتخاب کند، این بدان معنی است که او درست برعکس، «شیرین» را ترجیح نداده است.

۱۶
·     اگر فرد پاسخگو شماره ای دیگر به غیر از ۱ و ۷ را انتخاب کند، این بدان معنی است که او از انتخاب بدیل و یا آلترناتیو امتناع ورزیده است و ضمنا کم و بیش ضد آن مفهوم («شیرین») را ترجیح داده است.

۱۷
·    اگر فرد پاسخگو شماره ۴ را انتخاب کند، این بدان معنی است که او در رابطه با عبارت مورد نظر، فرقی میان «ترش» و «شیرین» ندیده است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر