کارتون روسی
منبع:
صفحه فیسبوک
جنگول ـ منگول
ویرایش و تحلیل
از
یدالله سلطان پور
طبقه چهارم
با شعار «ما شما را فریب می دهیم»
متشکل از روحانیت است.
۱
جامعه بشری
در
جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی
به
عمارتی
شباهت دارد
و
بسان هر عمارت
از
دو بخش مهم زیر
تشکیل می یابد:
الف
زیربنا
ب
روبنا
۲
میان این دو بخش هر عمارت
رابطه دیالک تیکی
برقرار است:
روبنای هر عمارت
بسته و وابسته به زیربنای آن است.
۳
ضمنا
در
دیالک تیک زیربنا و روبنا
نقش تعیین کننده
از آن زیربنا ست.
هر زیربنایی
نمی تواند
هر روبنایی
را
تحمل کند.
۴
جامعه بشری
هم
به همین سان
از
دو بخش مهم زیر تشکیل می یابد:
الف
زیربنای اقتصادی
ب
روبنای ایده ئولوژیکی
۵
زیربنای اقتصادی جامعه
مناسبات تولیدی آن
است.
مهم ترین عنصر زیربنای اقتصادی جامعه بشری
فرم مالکیت بر مهم ترین وسایل تولید
است.
فرم های مهم مالکیت و فرماسیون های اجتماعی ـ اقتصادی ناشی از آن فرم ها
به شرح زیر بوده اند:
الف
فرم اشتراکی مالکیت بر وسایل تولید
در
فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی کمونیسم اولیه
ب
فرم برده داری مالکیت بر وسایل تولید
در
فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی برده داری
پ
فرم فئودالی مالکیت بر وسایل تولید
در
فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی فئودالی
ت
فرم کاپیتالیستی مالکیت بر وسایل تولید
در
فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی سرمایه داری
ث
فرم اجتماعی مالکیت بر وسایل تولید
در
فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی سوسیالیستی
و
در
فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی کمونیستی
۶
زیربنای اقتصادی جامعه بشری
بطور دلبخواهی و تصادفی
تشکیل نمی یابد.
چند و چون زیربنای اقتصادی جامعه بشری
بسته و وابسته
به
سطح توسعه نیروهای مولده
است.
در قلب نیروهای مولده
انسان مولد
وسایل تولید
علم
و
فن
قرار دارد.
می توان گفت
که
میان مناسبات تولیدی و نیروهای مولده
رابطه فرم و محتوا
برقرار است.
هر زیربنای اقتصادی
فرم و قالبی است
برای نیروهای مولده معینی.
این
اما
به چه معنی است؟
۷
این بدان معنی است
که
هر زیربنای اقتصادی
تابعی از متغیری به نام نیروهای مولده
است.
ما
با
دیالک تیک فرم و محتوا
سر و کار داریم.
یعنی
در مورد جامعه بشری
با
دیالک تیک مناسبات تولیدی (زیربنای اقتصادی) و نیروهای مولده
سر و کار داریم.
این اما
به چه معنی است؟
۸
این بدان معنی است
که
ما
با
دیالک تیک سه عضوی
در هر جامعه بشری سر و کار داریم:
دیالک تیک نیروهای مولده ـ مناسبات تولیدی و یا زیربنای اقتصادی ـ روبنای ایده ئولوژیکی
که
از ترکیب دو دیالک تیک زیر تشکیل می یابد:
الف
دیالک تیک نیروهای مولده ـ مناسبات تولیدی
(با نقش تعیین کننده ی نیروهای مولده)
ب
دیالک تیک زیربنای اقتصادی (مناسبات تولیدی) ـ روبنای ایده ئولوژیکی
(با نقش تعیین کننده ی زیربنای اقتصادی و یا مناسبات تولیدی)
۹
اکنون
در پرتو این دیالک تیک اساسی جامعه بشری
می توان
مذهب
را
به عنوان یکی از عناصر روبنای ایده ئولوژیکی
هم درک کرد، هم توضیح داد و هم نسبت بدان موضع گرفت.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر