۱۳۹۶ مرداد ۲۳, دوشنبه

تحلیلی از تصوری و تصویری (۱۱)



کارتون  روسی
منبع:
صفحه فیسبوک
  جنگول ـ منگول

ویرایش و تحلیل
از 
یدالله سلطان پور

طبقه چهارم
با شعار «ما شما را فریب می دهیم»
متشکل از روحانیت است.

۱
 
جامعه بشری
در 
جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی
به
عمارتی
 شباهت دارد
و
بسان هر عمارت
از
دو بخش مهم زیر
تشکیل می یابد:
 
 الف
 
زیربنا

ب
روبنا

۲
میان این دو بخش هر عمارت 
رابطه دیالک تیکی 
برقرار است:
روبنای هر عمارت
بسته و وابسته به زیربنای آن است.

۳
ضمنا
در
 دیالک تیک زیربنا و روبنا
نقش تعیین کننده
از آن زیربنا ست.

هر زیربنایی
 نمی تواند 
هر روبنایی 
را
تحمل کند.

۴
جامعه بشری
هم
به همین سان
از 
دو بخش مهم زیر تشکیل می یابد:


 الف
زیربنای اقتصادی 

ب
روبنای ایده ئولوژیکی
 
۵
زیربنای اقتصادی جامعه
مناسبات تولیدی آن 
است.

مهم ترین عنصر زیربنای اقتصادی جامعه بشری
فرم مالکیت بر مهم ترین وسایل تولید
است.

فرم های مهم مالکیت و فرماسیون های اجتماعی ـ اقتصادی ناشی از آن فرم ها
به شرح زیر بوده اند:

الف
فرم اشتراکی مالکیت بر وسایل تولید
در 
فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی  کمونیسم اولیه

ب
فرم برده داری مالکیت بر وسایل تولید
در 
فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی برده داری
 
پ
فرم فئودالی مالکیت بر وسایل تولید
در
 فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی فئودالی
 
ت
فرم کاپیتالیستی مالکیت بر وسایل تولید
در 
فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی سرمایه داری 
 
ث
فرم اجتماعی مالکیت بر وسایل تولید
در
 فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی سوسیالیستی 
و
در
فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی کمونیستی
 
۶
زیربنای اقتصادی جامعه بشری
بطور دلبخواهی و تصادفی
 تشکیل نمی یابد.
 
چند و چون زیربنای اقتصادی جامعه بشری
بسته و وابسته 
به
سطح توسعه نیروهای مولده
 است.
 
 در قلب نیروهای مولده
انسان مولد
وسایل تولید
علم
 و
فن
قرار دارد.

می توان گفت 
که
میان مناسبات تولیدی و نیروهای مولده
رابطه فرم و محتوا
برقرار است.

هر زیربنای اقتصادی
فرم و قالبی است
برای نیروهای مولده معینی.

این
اما
 به چه معنی است؟

۷
این بدان معنی است 
که
هر زیربنای اقتصادی
تابعی از متغیری به نام نیروهای مولده
  است.

ما
با 
دیالک تیک فرم و محتوا 
سر و کار داریم.
 
یعنی 
در مورد جامعه بشری
با
دیالک تیک مناسبات تولیدی (زیربنای اقتصادی) و نیروهای مولده
سر و کار داریم.
 
این اما 
به چه معنی است؟ 

۸
این بدان معنی است 
که
ما
با
دیالک تیک سه عضوی
در هر جامعه بشری سر و کار داریم:
دیالک تیک نیروهای مولده ـ مناسبات تولیدی و یا زیربنای اقتصادی ـ روبنای ایده ئولوژیکی
که
از ترکیب دو دیالک تیک زیر تشکیل می یابد:
 
الف
دیالک تیک نیروهای مولده ـ مناسبات تولیدی
(با نقش تعیین کننده ی نیروهای مولده)
 
ب
دیالک تیک زیربنای اقتصادی  (مناسبات تولیدی) ـ روبنای ایده ئولوژیکی
(با نقش تعیین کننده ی زیربنای اقتصادی و یا مناسبات تولیدی) 
  
۹
اکنون 
در پرتو این دیالک تیک اساسی جامعه بشری
می توان
مذهب
را
به عنوان یکی از عناصر روبنای ایده ئولوژیکی
هم درک کرد، هم توضیح داد و هم نسبت بدان موضع گرفت.
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر