پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
تداعی
۱
·
تداعی افکار به توالی بی اختیار و غیر ارادی تصورات اطلاق
می شود که تحت تأثیرات خارجی متفاوت پدید می آید.
۲
·
تداعی افکار عبارت از پیوند فکری ئی است که ماهیتا بطور
تصادفی و نه هدفمندانه تشکیل می شود.
۳
·
این پدیده در روانکاوی، آغازگاهی برای توسعه متد تداعی به
اصطلاح آزاد است:
·
به کمک تداعی به
اصطلاح آزاد، خواب و رؤیایی تعبیر می شود.
·
بدین طریق که بیمار روانی، هر چه را که در رابطه با خواب و
رؤیای مورد نظر، به نظرش می رسد، فی
البداهه با روانکاو در میان می گذارد.
۴
·
بنابرین، متد تداعی
به اصطلاح آزاد عبارت است از تنظیم آزاد
حدسیات تبیین یافته بیمار روانی راجع به خواب و رؤیای مورد نظر و تعبیر آن، توسط
روانکاو.
۵
·
این متد تداعی به اصطلاح
آزاد در روانشناسی اجتماعی و جامعه
شناسی به صورت تداعی کنترل شده در آمده است.
۶
·
اینجا تصوری به صورت عبارت عامیانه ی معینی در نظر گرفته می
شود که مؤثریتش در رابطه با همبود اجتماعی به کمک این متد تجزیه و تحلیل می شود.
۷
·
برای رسیدن به این هدف، به عبارت عامیانه مورد نظر، عبارت
زبانی ئی در فرم جفت های متضاد به اصطلاح اقطاب نسبت داده می شود.
۸
·
تعداد اقطاب نباید به حدی باشد که موجب خستگی افرادی شود که
در پرسش و پاسخ شرکت می کنند.
۹
·
قاعدتا از ۲۰ تا ۲۶ قطب بهره بر گرفته می شود.
۱۰
·
نهایتا صفحه مدرجی با اعداد طبیعی از ۱ تا ۷ تعیین می شود
که اقطاب در خانه های محدوده مستعمل قرار داده می شوند.
۱۱
·
تفاوت تداعی به اصطلاح
آزاد از تداعی کنترل شده، همین عرضه اقطاب است.
۱۲
·
در پرسش و پاسخ، فرد پاسخگو با توجه به عبارت عرضه شده، از
مجموعه اقطاب عرضه شده، مفهومی را با درجه معینی (از ۱ تا ۷) بدان نسبت می دهد.
۱۳
·
تصمیمگیری او بر اساس درجات صفحه مندرج صورت می گیرد.
۱۴
·
اگر به فرض، قطب مورد نظر، متشکل از «شیرین» و «ترش» باشد،
در آن صورت انتخاب شماره ۱ بدان معنی
خواهد بود که فرد پاسخگو مفهوم «شیرین» را ترجیح داده است.
۱۵
·
اگر فرد پاسخگو شماره ۷ را انتخاب کند، این بدان معنی است
که او درست برعکس، «شیرین» را ترجیح نداده است.
۱۶
·
اگر فرد پاسخگو
شماره ای دیگر به غیر از ۱ و ۷ را انتخاب کند، این بدان معنی است که او از انتخاب
بدیل و یا آلترناتیو امتناع ورزیده است و ضمنا کم و بیش ضد آن مفهوم («شیرین») را
ترجیح داده است.
۱۷
·
اگر فرد پاسخگو شماره ۴ را انتخاب کند، این بدان معنی است
که او در رابطه با عبارت مورد نظر، فرقی میان «ترش» و «شیرین» ندیده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر