۱۳۹۵ فروردین ۱۶, دوشنبه

شعری از مجید نفیسی (46)


دریاچه قو
(۱۱ ژانویه ۲۰۰۴)  


باله ای از چایکوسکی
(۱٨۷۶)

   
·        آیا آن کس که آن سوی دیوار
·        ویُلُن می زند
·        هق هقِ گریه ی مرا می شنود؟

·        روی مُبل کِز کرده ام و زار می زنم.
·        جهان من در گودنایِ این گور به پایان رسیده
·        و دیوارهای این اتاق
·        انتهای آرزوی مرا نشان می دهند.

·        اما موجی که از آن سو برخاسته
·        آرام آرام مُبل مرا به جنبش در می آورد.
·        من از خود وا می شوم،
·        دستان خود را از دو سوی زورق می آویزم
·        و پاروکشان از جامِ پنجره
·        به بیرون می لغزم.

·        جهان چون دریاچه ای به روی من در می گشاید،
·        موج های بازیگوش با من سخن می گویند
·        و قوهای گردنفراز
·        به گرد من چرخ می زنند.

·        «برخیز، برخیز!
·        دستان خود را از دو سو بگشا
·        از جسمِ بیجان خود بیرون آی
·        و بگذار زیبایی بار دیگر با تو سخن بگوید.»  

·        آرام آرام از ذرات هوا پُر می شوم
·        و سبکبارانه در کنار همپایانِ سفیدپوش
·        به رقص در می آیم.

·        سراسر شب را بر روی دریاچه خواهم رقصید،
·        می گذارم چشمانم از ستاره پُر شوند
·        و دیگر هرگز به کُنج آن تابوت باز نخواهم گشت.

·        همسایه ی من ناگهان از نواختن می ایستد.
·        آه، اگر تنها می توانستم فریاد کشم:
·        «درنگ مکن، بزن!
·        مگذار دریاچه ی من از آب تهی شود
·        و همپایانِ رقص من
·        به جزیره های دور افتاده ی خود بازگردند.»

·        آن کس که آن سوی دیوار ویُلُن می زند
·        فریادِ درون مرا شنیده است.

·        آرشه ی سبکبارش بار دیگر
·        بر سیم های ویُلُن می لغزد
·        و مرا روی «دریاچه ی قو»  
·        به رقص می کشاند.

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر