۱۳۹۵ فروردین ۱۸, چهارشنبه

سوسیالیسم و کمونیسم (13)


پروفسور ماتهویس کلاین
برگردان شین میم شین

بخش دوم
مراحل مختلف توسعه سوسیالیسم 
ادامه

VII

1
·        مشخصه دیگر دوره گذار عبارت از این است که در آن تقسیم جامعه به انسان هائی که عمدتا کار جسمی و یا فکری می کنند، از بین می رود.

2
·        توسعه تکنیک تولید، ارتقای سطح فرهنگی ـ فنی کارگران و دهقانان را و رسیدن آنها به سطح روشنفکران را الزامی می سازد و کاهش ساعات کار، زمینه لازم را برای ان فراهم می آورد.

3
·        سازماندهی تمامی آموزش و پرورش مردم در راستای انجام این وظیفه صورت می گیرد.

4
·        با محو تفاوت های دو فرم مالکیت سوسیالیستی، با محو تفاوت های عمده میان شهر و روستا و با رفع تفاوت میان کار جسمی و فکری، تفاوت های موجود میان اقشار و طبقات اجتماعی مختلف نا پدید می گردند.

VIII

1
·        همزمان، بقایای نابرابری در جایگاه زن و مرد از بین می رود.

2
·        با رشد تولید می توان زنان را هرچه بیشتر از بار کار خانگی و تا حدودی از بار تربیت کودکان و تحمل مخارج زندگی کودکان آزاد ساخت.

3
·        بدین طریق، دورنمای بزرگتری برای زنان در رابطه با وسعت بخشیدن به دانش خویش، شکوفاسازی استعدادها و توانائی های خویش گشوده می شود.

4
·        در دوره گذار از سوسیالیسم به کمونیسم، نابرابری واقعی در تقسیم نعمات مادی که در نتیجه استعدادهای نابرابر برای انجام کارهای معین، ارتقای کیفی نابرابر و وضع خانوادگی مختلف پدید می آید، بتدریج از بین می رود.

5
·        راه نیل به این آماج ها ـ اما ـ نه از طریق یکسان سازی تصنعی، بلکه با رعایت اصل علاقه مندی مادی صورت می گیرد.

IX

·        غلبه بر تفاوت های موجود، گرایش عینی ـ واقعی ئی است که بنیان های آن را عوامل زیر تشکیل می دهند:

1
·        همسان سازی خصلت کار در رشته های اقتصادی منفرد.

2
·        از بین بردن تفاوت های عمده میان کار فکری و جسمی و میان فرم های دولتی و اتحادیه ای مالکیت.

3
·        دولت این گرایش را در سیاست مربوط به تعیین دستمزد و در سیاست مربوط به تعیین صندوق مصرف که بر پایه اصل کار انجام داده شده پرداخت می شود و بخشی که برای مصرف اجتماعی صرف می شود، در نظر می گیرد.

4
·        سهم درصدی صندوق مصرف اجتماعی در دوره گذار از سوسیالیسم به کمونیسم بطور مداوم افزایش داده می شود تا حوایج ضرور کلیه اعضای جامعه به پیشرفته ترین و صرفه جویانه ترین وجهی رفع شوند.

5
·        با بزرگتر شدن صندوق مصرف اجتماعی، کلیه اعضای جامعه می توانند در آغاز با تقبل هزینه ناچیزی و بعد بطور رایگان از مزایا و ثروت هر چه بیشتر بهره مند شوند.

X

1
·        با تربیت کمونیستی زحمتکشان، روند عینی گذار از سوسیالیسم به کمونیسم تسریع می شود.

2
·        یکی از مهمترین عناصر روند تربیتی، ارتقای سطح دانش عمومی و دانش حرفه ای تک تک انسان ها ست.

3
·        دولت برای نسل جدید، امکانات آموزش خوب پدید می آورد و سطح آموزشی بقیه اعضای جامعه را با گسترش شبکه ابتکارات آموزشی مختلف بالاتر می برد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر