ویرایش و تحلیل از
میمحا نجار
1
در
این ره، انبیا چون ساربان اند
دلیل
و رهنمای کاروان اند
·
شیخ شبستر در این بیت، بشریت را به کاروانی تشبیه می
کند.
·
کاروانی که مقصدش خدا ست.
·
کاروانی که هدفش پیوستن به اصل خویش است.
·
این به معنی گذار از ماده به روح است.
·
این به معنی تحول کیفی ماده (انسان) به روح است.
·
مراجعه کنید به کلنجار مفهومی ستاره و سار در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
2
در
این ره، انبیا چون ساربان اند
دلیل
و رهنمای کاروان اند
·
هگل هم صدها سال پس از شیخ شبستر، همین نظر را نمایندگی
خواهد کرد:
·
«ماده و یا انسان از پله
های مفاهیم بالا و بالاتر می رود و نهایتا
به ایده استحاله می یابد.
·
ایده ای که منشاء ماده است.»
·
هگل هم بسان شیخ شبستر ایدئالیست عینی بوده است.
·
ضمنا در فلسفه هگل نیز گشتاورهائی از عرفان وجود داشته
است.
3
در
این ره، انبیا چون ساربان اند
دلیل
و رهنمای کاروان اند
·
شیخ شبستر از سوی دیگر، انبیا را به ساربان تشبیه می کند،
ساربانی که خدا برای هدایت کاروان بشریت گمارده است.
·
ساربانی که خدا برای هدایت کاروان بشریت به خویشتن خویش مأمور
کرده است.
·
برای پیوست مجدد ماده به روح.
·
ایراد بیشنی شیخ و تفاوت و تضاد او با هگل کجا ست؟
4
در
این ره، انبیا چون ساربان اند
دلیل
و رهنمای کاروان اند
·
ایراد بینشی شیخ این است که ماده و یا انسان در فلسفه هگل،
خودش بدون حمایت این و آن، از پله های مفاهیم بالا می رود و به روح و یا ایده استحاله
می یابد.
·
انسان اما در فلسفه شیخ شبستر، تحت حمایت انبیای الهی به
اصل روحی خویش، یعنی به خدا می پیوندد.
·
این اما به چه معنی است؟
5
در
این ره، انبیا چون ساربان اند
دلیل
و رهنمای کاروان اند
·
این اولا بدان معنی است که در فلسفه شیخ شبستر، انسان عرضه
و لیاقت آن را ندارد که به همت خویشتن خویش به اصل خویش بپیوندد.
·
به همین دلیل به واسطه نیاز دارد.
·
به انبیای الهی نیاز دارد.
6
·
این به معنی بی ایمانی شیخ شبستر به سوبژکتیویته در جامعه
بشری است.
·
در جامعه شناسی شیخ، تحولات اجتماعی با حمایت قوای ماورای
اجتماعی، مثلا خدای کذائی امکان پذیر است.
7
·
این بینش شیخ اما به معنی فاتحه ای بلند بر پانته ئیسم و
عرفان است:
·
مگر قرار نبود همه چیز و همه کس ـ فی نفسه ـ خدا باشند؟
·
مگر قرار نبود، انسان هم به همان سان که ذره به سوی
خورشید روان است، به سوی حق روانه باشد و به ذات حق ملحق شود و با آن یکی شود؟
·
اصل وحدت وجود.
·
اکنون اما شیخ پای وساطت انبیا را پیش می کشد.
·
در نتیجه این تصور پیش می آید که بشریت کور است و محتاج
عصاکشی است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر