تحلیلی
از شین میم شین
مردی،
ز کنندهٔ در خیبر پرس
اسرار
کرم ز خواجهٔ قنبر پرس
گر
طالب فیض حق به صدقی حافظ
سر
چشمهٔ آن ز ساقی کوثر پرس
قلعه های هفتگانه خیبر حاوی برج های بلندی بود
که تیراندازان از آنجا به پیرامون قلعه اشراف کامل داشتند
و تلاش دشمن برای تخریب دروازه و ورود به قلعه
توسط کمانداران ناکام گذاشته می شد.
سرانجام پس از کشته شدن تعدادی از مسلمین به دست تیراندازان
علی به درب خیبر هجوم
برد و در قلعه را با یک بازوی خود
از جای درآورد و مسلمانان وارد قلعه شدند و آنجا را به تسخیر
خود درآوردند.
·
معنی تحت اللفظی:
·
معنی مردی را از علی بپرس که در
خیبر را کنده است.
·
معنی جوانمردی را هم از ارباب قنبر،
یعنی از همان علی بپرس.
·
حافظ، اگر بخشش بیشتر می خواهی،
سرچشمه اش را از ساقی کوثر، یعنی از همان علی بپرس.
1
مردی،
ز کنندهٔ در خیبر پرس
اسرار
کرم ز خواجهٔ قنبر پرس
گر
طالب فیض حق به صدقی حافظ
سر
چشمهٔ آن ز ساقی کوثر پرس
·
منظور خواجه شیراز از واژه ساقی در
این شعر، علی ـ امیرالمؤمنین ـ است.
·
ساقی کوثر به چه معنی است؟
حوض کوثر
منبع آبى گوارا در بهشت است که بسیار وسیع است
و بهشتیان پس از پشت سر
نهادن سکرات حشر و مواقف قیامت
و بلافاصله پس از ورود به بهشت
بر آن وارد می شوند و کام عطشان خویش را از آن سیراب می سازند.
از این حوض، دو نهر
جارى می شود و در بهشت جریان می یابد
و منبع آن پایه ی عرش الهى است.
حوض کوثر، حوض مخصوص نبى اکرم است
حوض کوثر، حوض مخصوص نبى اکرم است
و ساقى آن امام على و
دیگر امامان معصوم هستند.
سایر انبیا نیز براى پیروان خود حوض مخصوصى دارند،
ولى به وسعت و برکت حوض پیامبر اسلام نیستند.
2
·
باشد.
·
ولی ساقی این حوض به چه معنی است؟
·
بهشتیان که وارد حوض می شوند، ساقی
کوثر از بیرون آب می آورد و به آنها می دهد؟
·
یا از همان حوضی که در آن شنا می
کنند، آب برمی دارد و به دست شان می دهد؟
·
12
امام که نمی توانند برای مثلا ده هزار آخوند آب بدهند.
3
·
ضمنا خدا ساقی بهتری پیدا نکرده
است؟
·
کننده در خیبر که به درد سیراب
کردن این و آن نمی خورد.
·
چه می شود اگر خدا حوریان زیبای بهشتی
را و یا غلمانان کمر باریک را برای سیراب کردن تشنگان بهشتی مأمور کند؟
4
·
در هر صورت ساقی به معنی علی
امیرالمؤمنین است.
·
به معنی صاحب ذوالفقار است که در
شبی 1000 گردن می زند.
·
بهشتیان باید از دیدنش دچار وحشت
شوند و تشنگی از یادشان برود.
·
پس منظور از ساقی سیمین پیکر و
غیره در اینهمه شعر و غزل خواجه، حضرت علی است؟
·
باید ببینیم.
5
·
حریفی از همین شعر حافظ نتیجه
گرفته که خواجه از شیعیان اثنی عشری بوده است:
·
دلیل حریف این است که خواجه واژه
های زیر را به کار برده است:
غلام شاه جهان
خواجه ی قنبر
قسام
بهشت و دوزخ.
6
·
حریف از کنایات خواجه نیز نتیجه گرفته
که او از شیعیان اثنی عشری است:
بار امانت
شیرین قلندر
شاه مردان و
سر خدا.
7
·
حریف علاوه بر اینها، وجود واژه
های زیر را دلیل بر آن دانسته که خواجه تحت تأثیر علی امیرالمؤمنین بوده است:
وجود واژه ساقی
و کوثر و طوبی در دیوان حافظ
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر