۱۳۹۴ مهر ۱۲, یکشنبه

رفاه عمومی (1)


پروفسور هاینتس پپرله
برگردان شین میم شین

·        مفهوم رفاه عمومی در تاریخ فلسفه، بمثابه مفهومی برای تعیین هدف مشترک و تحقق بخشیدن به ارزش مورد نظر به طرق مختلف، بکار می رود که به خاطر آن انسان ها متحد می شوند و همبودی را تشکیل می دهند.
·        مفهوم رفاه عمومی بلحاظ محتوا، به انحاء متفاوت تعریف می شود:

1
·        درک ایندیویدوئالیستی (فردگرایی) از رفاه عمومی، تنها منافع و رفاه ظاهری اعضای منفرد جامعه را در نظر می گیرد.

2
·        درک دیگر (مغایر با درک ایندیویدوئالیستی) برای همبود (اجتماع)،  ارزش خودویژه و فراتر از ارزش های فردی قایل می شود.

3

·        بنظر ارسطو هدف دولت ـ بمثابه عالی ترین فرم همبود ـ نه «حفاظت ازمزاحمت های متقابل» و یا «حفاظت از جریان مبادله»، بلکه عبارت است از «تأمین بود (هستی)  کامل و خودکفا» که از یک «زندگی سعادتمند و مبتنی بر سجایای اخلاقی» تشکیل می یابد.
·        (ارسطو، «سیاست»، 1281 الف)

3
 توماس فون اکوین (1225 ـ 1274)
ایتالیائی الاصل و یکی از متنفذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک
 از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در
نئوتومیسم و نئواسکولاستیک
 مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.

·        توماس فون اکوین رفاه عمومی را همانند ارسطو تعریف می کند ولی آن را از سه نظر تکمیل می کند:

الف
·        از نظر حفظ صلح درونی و برونی

ب
·        از نظر تأمین رفاه مادی  

ت
·        از نظر تضمین آماج نهائی انسانیِ مقرر شده از طرف خدا.

4
 ژان ژاک روسو (1712 ـ 1778)
نویسنده، فیلسوف، پداگوگ، طبیعت پژوه و کمپونیست
از تدارک بینندگان معنوی انقلاب فرانسه

·        ژان ژاک روسو هدف از همبود دولتی را «حفظ اعضای همبود و تأمین رفاه آنان» می داند و افزایش جمعیت را ضامن نیل به این هدف محسوب می دارد.
·        (روسو، «قرارداد اجتماعی»، جلد 3، ص 9)

5
 پل هنری تیه ری د هولباخ (1723 ـ 1789)
از متفکران رادیکال قرن هجدهم و از همکاران دید رو و دآلمبر و 
از مؤلفین دایرة المعارف (35 جلدی)
آته ئیست، دترمینیست و ماتریالیست

·        بنظر هولباخ «آماج همیشگی و تغییرنا پذیر هر جامعه عبارت است از حراست از خود جامعه  و سعادت مردم آن جامعه» و قوانین باید «منافع عمومی جامعه را آماج تغییر ناپذیر خود قرار دهند.
·        یعنی آنها باید برای بخش اعظم شهروندان پاسدار منافعی باشند که به خاطرشان متحد شده اند.
·        این منافع عبارتند از آزادی، مالکیت و امنیت.»
·        (هولباخ، «سیستم طبیعت»، 466، ص 109)

6
 گوتفرید ویلهلم لایب نیتس (1646 ـ 1716)
فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ، سیاستمدار، 
کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی) 
نماینده ایدئالیسم عینی
روح یونیورسال زمانه خویش

·        بنظر لایب نیتس کلیه حقوق باید خادم رفاه عمومی، یعنی حفظ و توسعه نظام الهی جهان، بنی نوع بشر و دولت، باشد.

7
 کریستیان ولف (1679 ـ 1754) 
عالم یونیورسال، ریاضی دان، فیلسوف آلمانی
همراه با لایب نیتس و کانت مهمترین نماینده روشنگری
نماینده حقوق طبیعی
بنیانگذار بسیاری از مفاهیم مهم (شعور، معنی، درخود، دقت)
مؤثر در قانونگزاری پروس
مؤلف آثار بیشمار

·        نظریه کریستیان ولف راجع به رفاه عمومی بیشتر ایندیویدوئالیستی (فردگرایی) است:

الف
·        رفاه عمومی ماهیتا با رفاه ظاهری و مفیدیت برای عموم یکی است.

ب
·        رفاه عمومی عبارت است از فراهم آوردن «هر آنچه که برای رفع مایحتاج مردم، برای آسایش و لذت بردن از زندگی و برای سعادت مردم لازم است.»
·        (ولف، «قوانین اساسی حقوق طبیعی و مردمی»، پاراگراف 972)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر