۱۳۹۴ شهریور ۴, چهارشنبه

سیری در سخنان گوهر مراد (3)


مصاحبه ی ضیاء صدقی با
غلامحسین ساعدی
 (فروردین 1363) 
تحلیلی از
یدالله سلطانپور

بیوگرافی

1
من 1314 توی تبریز روی خشت افتادم،
توی یک خانواده کارمند اندکی بدحال،
فقیر مثلاً.

2
 تحصیلاتم در تبریز
حتی طب را در تبریز خواندم.
من حدود 1339 – 1340 فارغ التحصیل شدم.

3
عرض کنم که برای دیدن تخصص به تهران آمدم
 و رفتم قسمت روانپزشکی  
مدتی در بیمارستان روزبه کار می کردم.

4
از آنجا هم ساواک و اینها یک کاری کردند
که من دیگر توی دانشگاه نباشم.

5
دلیلش هم روشن بود.
معمولاً سر کلاس ها و با دانشجویان و اینها که مثلاً بحث ما بود،
مثلاً تا حدودی نمی رفتند دنبال اینکه
 قضایای روانی را تنها بیوشیمیک بدانند،
این فاکتورهای مثلاً اجتماعی و این چیزها برای من خیلی مطرح بود.

6
 مثلاً در مورد دپرسیون ها
من ده تا بیست تا مریض را می بردم سر کلاس
 و نشان می دادم و بعد از آنها می پرسیدم خیلی دقیق
و یکمرتبه معلوم می شد که چه مقدار از فاکتورها
مثلاً عوامل بیرونی بوده یا درمانی بوده،
در مورد تراپی هم همینطور.

7
 به ناچار خیال می کردند
که من تبلیغ یک مکتبی را می کنم توی کلاس
 که به عوامل اجتماعی توجه کردم.

8
چه ربطی دارد،
معلوم است حالا آدم دارای هر نوع مرام و عقیده ای باشد
 چیز می کند، ولی اینها اینجوری فکر می کردند
که بعد از آنهم مدتی فقط اینور و آنور می گشتم و سفر می رفتم
 و اینور و آنور را می دیدم
 تا سال 53 که مرا گرفتند.

9

  اولین بار قبل از 28 مرداد دستگیرم کردند.
  یک بچه بودم
و من توی  
سازمان جوانان فرقه دمکرات  
کار می کردم
 که بصورت مخفی درآمده بود.

10
مسئول سه تا روزنامه من بودم.
یکی به اسم «فریاد»،
یکی به اسم «صعود»
که اتفاقاً این ماجرای صاحب امتیاز صعود
فوق العاده برای شما جالب است.
11
 اولین آدمی که بعد از 28 مرداد ترور کردند،
این آدم بود و اسمش بود
 آرمائیس آروزمانیان.
  یک ارمنی فقیری.  

12
او صاحب امتیاز یک روزنامه بود به اسم «صعود»

13
و یک روزنامه سومی بود به اسم «جوانان آذربایجان»
که مسئول همه کارشان من بودم
نوشتن از «بای» بسم اله تا «تای» تمه را بنده باید می نوشتم.
گزارش تهیه می کردم،
تفسیر سیاسی می نوشتم.
بچه بودم، حتی ریش و سبیل در نیامده.

14
خب بنده گیر آنها افتادم و هی می زدند و فلان و اینها.
بعد از 28 مرداد هم که برای چند ماه مخفی بودم.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر