۱۳۹۴ مرداد ۲۲, پنجشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (308)


پروفسور دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم 
برگردان شین میم شین

پیشکش
 به 

 امیر نیک آیین 

بخش هشتم
 پایان ماتریالیسم فلسفی در ایراسیونالیسم فلسفی بورژوائی
و اثبات  ضد ایراسیونالیستی ماتریالیسم اسلوبی توسط علمتئوری
ادامه

51
 محفل وین
اعضای منتخب از چپ به راست:
موریتس اشلیک
رودولف کارناپ
اوتو نویرات
هانس هان
فیلیپ فرانک

·        در اثر مشترک رودولف کارناپ، هانس هان و اوتو نویرات تحت عنوان مانیفست برنامه ای «درک علمی جهان» (1929)، محفل وین (اطریش)، امپیریسم منطقی را عمدا و آگاهانه در خط سنتی «حقیقت امر پژوهی ضد متافیزیکی» علمای زیر قرار می دهد:    

الف
·        کوسنی   
ب
·        آدام امیت  
ت
دیوید ریکاردو
پ
·        کومته  
ث
·        مارکس  
ج
·        منگر
ح
·        والراس
خ
·        مولر ـ لایر
·        (اوتو نویرات، «درک علمی جهان. سوسیالیسم و امپیریسم منطقی»، 1979، ص 81، 98)

52
·        تأیید مواضع آنتی ایراسیونالیسم، ناشی از سرخوردگی و نومیدی توده ها نسبت به آموزش های متافیزیکی و تئولوژیکی (ضد دیالک تیکی و فقهی) اعلام شده و نسبت به پیوند میان «موضعگیری سوسیالیستی» و «درک دنیوی و امپیریستی» قلمداد می شود.

53
·        مؤلفین این اثر مشترک (مانیفست برنامه ای درک علمی جهان) برای خود به مثابه نماینده درک علمی جهان، همان مقامی را قایل می شوند که بطور سنتی به «ماتریالیسم» به عنوان اوپوزیسیون ضد ایراسیونالیته قایل می شدند.
·        (همانجا، ص 100)

54
·        تز موسوم به این که «رایش (حکومت، عالم، خطه) ایده ها (افکار) وجود ندارد» که «بر فراز و یا در ورای دانش تجربی باشد» به معنی تأسیس علم واحد است که در آن، فلسفه به مثابه علم اساسی و عام در جوار و یا بر فراز عرصه های مختلف «علوم تجربی» (فیزیک و شیمی و غیره) حق حیات ندارد.»

·        مراجعه کنید به علم، علوم طبیعی، علوم طبیعی ـ ریاضی، علوم تجربی، علوم اجتماعی، فلسفه، دانش تجربی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

55
·        آماج این اثر مشترک (مانیفست برنامه ای درک علمی جهان) عبارت است از «توضیح منطقی،  مفاهیم، جملات و اسالیب علمی» که «منجر به نجات از پیشداوری های مزاحم می گردد.»     
·        (همانجا، ص 99)   

56
·        رودولف کارناپ در سال های 1930 ـ 1931، در اثری تحت عنوان «منطق قدیم و جدید» نتیجه گیری نهائی خود را به عمل می آورد:
·        خلاصه سازی (تقلیل)  مفاهیم فلسفی در  مفاهیم فیزیکی،    محفل وین را «هم از تز متافیزیکی ـ پوزیتیویستی واقعیت چیزهای موجود، متمایز می سازد و هم از تز متافیزیکی ـ ماتریالیستی واقعیت فیزیکی»:
·        «پوزیتیویسم اسلوبی» بنا بر شناخت، حاکی از این است که «هر جمله علم قابل ترجمه عقبگردی به جمله ای راجع به چیزهای موجود است.»
·        «در مطابقت با آن، «ماتریالیسم اسلوبی» از «اصل رفتارگرائی»،  مفاهیم فیزیولوژیکی و علوم اجتماعی را به  مفاهیمی تقلیل می دهد که منسوب به جریانات زمانی و مکانی اند.»
·        (رودولف کارناپ، «منطق قدیم و جدید»، ص 24)

57
·        در اثبات عامیت زبان علمی فیزیک توسط کارناپ، پوزیتیویسم اسلوبی با «سولیپسیسم اسلوبی» و با ماتریالیسم اسلوبی، «روی هم رفته سازگار با یکدیگر» نمودار می گردند.
·        (یعنی منافاتی با هم ندارند. مترجم)    
·        «در حالیکه پوزیتیویسم و ماتریالیسم در هیئت تاریخی شان متضاد با یکدیگر قلمداد شده اند.»
·        (رودولف کارناپ، «زبان فیزیکی به مثابه زبان عام علوم»، 1931، ص 461)

·        مراجعه کنید به سولیپسیسم، پوزیتیویسم، ماتریالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر