۱۳۹۴ شهریور ۸, یکشنبه

دئونتیک (منطق هنجاری) (2) (بخش آخر)


 پروفسور گرهارد بارش
برگردان شین میم شین

10
·        توسط رایت (1951 میلادی) و بکر (1951 ـ 1952 میلادی)
·        مثالی در مورد یک نظر دئونتیکی ممکن (که البته از نظر منطقی مسئله زا ست) مطرح شده است:
·        مقررات هنجاری را می توان با تعبیر دیگرگونه از مناسبات منطقی ـ مودالیته درک کرد.  
·        مثلا اگر «اچ»  به معنی در پیش گرفتن شیوه عمل معینی، «اچ پریم» به معنی امتناع از درپیش گرفتن شیوه عمل معینی، «گاف» به معنی مودالیته هنجاری و «ای» به معنی مودالیته مجاز بودن باشد، آنگاه می توان رابطه زیر را برقرار ساخت:

ای / اچ = تعریف گاف / اچ

11
·        مجاز بودن انجام هر عمل «اچ» به معنی آن است که عدم انجام آن به عنوان تکلیف تعیین نشده و خواسته نشده است.
·        (تعیین تکلیف در این مورد بمثابه مفهوم اصلی تعریف نشده پیش شرط قرار داده می شود.)
·        و لذا خواهیم داشت:

ای / اچ = گاف / اچ

12
·        به عبارت دیگر نهی انجام عمل «اچ» مترادف (هم معنی)   با امر عدم انجام آن است.

13
·        علاوه بر این می توان گویش هائی به معانی زیر بدست آورد:

الف
·        اگر تکلیف «اچ 1» تحقق یابد، تکلیف «اچ 2»  نیز تحقق خواهد یافت، با تکلیف امتناع از انجام «اچ 1»  و تحقق  «اچ 2» و یا (حداقل انجام یکی از آندو)، با نهی انجام «اچ 1»  و عدم انجام همزمان «اچ 2»  معنی یکسانی خواهد داشت.

ب
·        امری که در انجیل آمده است، مثال دیگری برای آن است:
·        هر کس که کار نکند، نباید هم بخورد!

ت
·        اما در انجیل امر دیگری نیز هست، مبنی بر اینکه انسان نباید از بابت خوردن نگران باشد.
·        زیرا پرنده ها کار نمی کنند، ولی می خورند!

 پ
·        و این بدان معنی خواهد بود که خوردن، انسان ها را به کار کردن و در عین حال کار نکردن مکلف می کند.
·        و یا اگر انسان کار کند و یا کار نکند، خوردن ممنوع است!

ث
·        سیستم هنجاری که به این تکالیف ضد و نقیض منتهی می شود و یا حاوی چنین تکالیف ضد و نقیضی است، خود ناپیگیراست و همانطور که می توان به آسانی نشان داد، باید اعمال مفروضی جایز دانسته شوند و بدین طریق بی معنا شوند.

14
·        دئونتیک به سبب برخورد و تقاطع رشته های علمی محتلف، مثلا رشته تئوری حقوق، اتیک، مردم شناسی، سمیوتیک و غیره) با یکدیگر توسعه یافته و توسعه می یابد و بویژه تحت تأثیر منطق مدرن و تحت تأثیر موفقیت ها، معضلات و دشواری های آن بوده است.

15
·        افراد زیر به مسائل مربوط به دئونتیک پرداخته اند (اگراشارات تک و توک پوان کاری را در این زمینه نادیده بگیریم) :

الف
در سال های 30 قرن بیستم
·        منگر
·        هوف اشته تر
·        مکنسی
·        یورگنسون
ب
در سال های 50 قرن بیستم

·        رایت
·        بکر
·        رشر
·        نوول اسمیت
·        کاستاکدا

ت
درکشورهای سوسیالیستی

·        سینوویف
·        کالینوفسکی
·        ژیبینسکی
·        واین برگر
·        کلاوس و
·        لوسر

16
·        از دیدگاه مارکسیستی ـ لنینیستی، بررسی های دئونتیکی می توانند با توسعه آماجگرایانه شعور سوسیالیستی و با تحکیم هنجارهای همزیستی سوسیالیستی انسان ها، اهمیت روزافزونی کسب کنند.

17
·        جنبش مارکسیستی ـ لنینیستی خود، مثال های بارزی برای توسعه سیستم های هنجاری بهمراه آورده است که بلحاظ تاریخی بسیار مؤثر، بلحاظ منطقی منسجم و پیگیر بوده اند
·        مثلا هنجارهای لنینی زندگی حزبی.

18
·        بررسی های دئونتیکی باید به بخشی از زرادخانه اسلوبی (متدیکی) و دستگاه نظری (تئوریکی) اتیک مارکسیستی ـ لنینیستی بدل شوند.
·        اما آنها نمی توانند جای اتیک را بگیرند و قادر به حل هیچیک از مسائل اصلی اتیک نیستند.
·        اگرچه آنها حل مسائل اصلی اتیک را بطرز چشمگیری ثمربخش و تا حدودی حتی المقدور تسهیل می کنند.
        
·        مراجعه کنید به اتیک (اخلاق) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

19
·        اما هر دئونتیکی که بر ملاط تئوری مارکسیسم ـ لنینیسم بنا نشود و در حل وظایف تاریخی، جایگاه روشنی برای خود نجوید، عقیم خواهد ماند.

20
·        احتمال آن می رود که در آینده، بررسی های دئونتیکی بمراتب بیشتر از سابق در عرصه های زیر عمل کنند:

الف
·        درعرصه حل مسائل عام تر سیستم های هنجاری بطور کلی

ب
·        در عرصه مسائل منطقی و معرفتی ـ نظری مربوط به فراخوان ها

ت
·        در عرصه مسائل منطقی و معرفتی ـ نظری مربوط به رهنمودها بطور کلی

ت
·        و بویژه در عرصه مسائل منطقی و معرفتی ـ نظری مربوط به مسائل مربوط به برنامه ریزی و تصمیم گیری های اجتماعی.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر