۱۳۹۴ مرداد ۲۹, پنجشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (317)


پروفسور دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم 
برگردان شین میم شین

پیشکش
 به 
 عبدالصمد کامبخش و احسان طبری
  (  ۱۲۸۲ ـ ۱۳۵۰ )  

بخش نهم
 ماتریالیسم و دیالک تیک از زمان لنین.
 نقد ماتریالیسم به مثابه نقد مارکسیسم

7
·        نقد لنین بر ضد دو موضع نظری زیر است:

الف
·        اولا بر ضد پذیرش نظرات ارنست ماخ است که چیزها را سمبول های افکار برای مجموعه های بغرنج احساسات قلمداد می کند که از ثبات نسبی برخوردارند.

ب
·        ثانیا بر ضد استنتاجاتی است، مبنی بر اینکه پذیرش ماتریالیستی واقعیت عینی چیزها به جداسازی دوئالیستی چیز در خود از شناخت منجر می شود.

·        مراجعه کنید به واقعیت عینی، چیز در خود در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

8
·        لنین با استناد مؤکد به علوم طبیعی مدرن، دو مسئله زیر را در کانون توجه قرار می دهد:

الف
·        اولا واقعیت (واقعی بودن، رئالیته)  موضوعات شناخت علمی را

·        مراجعه کنید به واقعیت (رئالیته)، موضوع در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

ب
·        ثانیا قابل شناخت بودن واقعیت عینی را که در معرض جریانات معرفتی (شناخت) قرار دارد.  

·        مراجعه کنید به اصل قابل شناخت (شناسائی)  بودن جهان در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

9
·        لنین از منظر (نقطه نظر) علوم طبیعی توضیح می دهد:    

الف
·        «ماده، اولین (مقدم ترین) است.
·        احساس، اندیشه و شعور عبارتند از عالی ترین فراورده های ماده به طرز خاصی سازمان یافته (مغز بشری. مترجم)   

ب
·        این، درک ماتریالیسم، بالاعم و درک مارکس و انگلس، بالاخص است.
·        (ولادیمیر لنین، «ماتریالیسم و امپیریوکریتیسیسم»، کلیات لنین، جلد 14، ص 47)

10
·        لنین می افزاید:  

الف
·        «ماده اولین (مقدم ترین) است.
·        تفکر (اندیشیدن)، شعور و احساس فراورده های توسعه و یا تکامل بسیار متعالی اند.

ب
·        این سخن (موضع نظری. مترجم)  تئوری شناخت ماتریالیستی است که علوم طبیعی ـ بطور خود به خودی، اوتوماتیک، خواه و ناخواه ـ در زمین آن ایستاده اند.»
·      ( ولادیمیر لنین، «ماتریالیسم و امپیریوکریتیسیسم»، کلیات لنین، جلد 14، ص 67)

11
·        دیالک تیک ماتریالیستی اما پروفیل (سیمای) فلسفی خود را از طریق تقلیل بر دانش علوم طبیعی کسب نمی کند.   

الف

مفهوم شناخت

·        مفهوم شناخت دیالک تیک ماتریالیستی حاوی روندی است که در آن، «دانش از نادانی پدید می آید.»
·        ولادیمیر لنین، «ماتریالیسم و امپیریوکریتیسیسم»، کلیات لنین، جلد 14، ص 97)

ب

مفهوم حقیقت

·        مفهوم حقیقت دیالک تیک ماتریالیستی، معیار انطباق کلاسیک را با پراتیک تاریخی وسعت می بخشد.
·        ولادیمیر لنین، «ماتریالیسم و امپیریوکریتیسیسم»، کلیات لنین، جلد 14، ص 103، 132)

ت
مفهوم ماده

·        مفهوم ماده ی استدلال و اثبات شده در طرح ماتریالیسم لنین، آشکارا و بی چون و چرا، مقوله ای فلسفی است و با تعریف علوم طبیعی از مواد مادی نباید عوضی گرفته شود.

·        مراجعه کنید به ماده، دیالک تیک ماده و روح (وجود و شعور) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

پ

·        لنین می نویسد:
·        «ماده، مقوله ای فلسفی است، برای تشخیص (مشخص کردن) واقعیت عینی که انسان ها ببرکت حواس به وجودش پی می برند، که توسط حواس تصویر برداری می شود و مستقل از حواس انسانی وجود دارد.»
·        ولادیمیر لنین، «ماتریالیسم و امپیریوکریتیسیسم»، کلیات لنین، جلد 14، ص 124)

12
·        این طرح فلسفی ماده، روند قابل شناخت بودن جهان را در مفهوم واقعیت عینی در بر دارد.

الف
·        واقعیت و قابل شناخت بودن، وحدت دیالک تیکی ئی را با هم تشکیل می دهند و نه دوئالیسمی را.

ب
·        تئوری شناخت مبتنی بر این مفهوم ماده، نه تئوری شناخت مکانیکی ـ دترمینیستی، بلکه تئوری شناخت دیالک تیکی ـ تاریخی است.

·        مراجعه کنید به دترمینیسم (تعین مندی)  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

ت
·        به قول لنین:
·        «از منظر (نقطه نظر) ماتریالیسم مدرن، یعنی مارکسیسم، مرزهای نزدیک گشتن معارف (شناخت های) ما به حقیقت عینی و مطلق، بطور تاریخی مشروط می شوند.

·        (با توسعه تاریخی جامعه بشری و با رشد علم و فن ( نیروهای مولده) شناخت بشری از واقعیت عینی عمیق تر و دقیق تر می شود.
·        یعنی بشریت به حقیقت مطلق نزدیک تر می گردد. مترجم)   

2
·        وجود این حقیقت عینی، اما نامشروط و بی چون و چرا ست.»
·     ( ولادیمیر لنین، «ماتریالیسم و امپیریوکریتیسیسم»، کلیات لنین، جلد 14، ص 130)

·        (لنین در این گفتار، دیالک تیک نسبی و مطلق و ضمنا دیالک تیک مشروط و نامشروط را توسعه می دهد.
·        شناخت حقیقت عینی، تاریخی، مشروط و نسبی می ماند.
·        وجود حقیقت عینی اما نامشروط، بی چون و چرا و مطلق. مترجم)   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر