اثری از حسین رزاقی
سعدی شیرازی
( ۵۶۸ - ۶۷۱ هجری شمسی)
حکایت چهاردهم
(گلستان با ب اول، ص
34 ـ 38)
تحلیلی
از شین میم شین
نیما یوشیج
نیک باید به کار سنجیدن
اندکی هم به خویشتن دیدن
·
معنی دیگر این بیت نیما، می تواند
این باشد که معیار تمیز خیر از شر، خدمت از خیانت، عمل انسان ها ست.
·
ضمن در نظر گرفتن دقیق کار هر کس
باید نظری هم به خویشتن خویش افکند.
·
اگر منظور نیما این باشد، در آن
صورت مصراع دوم این بیت حاوی دو معنی کاملا متفاوت زیر خواهد بود:
1
نیک باید به کار سنجیدن
اندکی هم به خویشتن دیدن
·
این اولا به معنی گذاشتن خویشتن به
جای فرد مورد نظر خواهد بود که کارش به سنگ سنجش کشیده می شود.
·
در این صورت در ارزیابی داور و
ارزیاب، جویباری از رئالیسم و واقع بینی جاری خواهد شد.
·
در این صورت، عینگرائی افسار
ذهنگرائی را به دست خواهد گرفت و مهار و رامش خواهد کرد.
·
در این صورت جلوی داوری سوبژکتیف و
لگامگسیخته تا حدی سد خواهد شد.
·
در این صورت دیگر نمی توان دزد
لولهنگی را انگشتان دست قلم کرد و دار و دسته خود را با دریافت در صد معینی از فروش نفت و گاز میلیاردر
کرد.
2
نیک باید به کار سنجیدن
اندکی هم به خویشتن دیدن
·
این ثانیا به معنی انتقاد از خود و
یا رضایت از کار خود و تأیید رسم و راه خود خواهد بود.
·
این بدان معنی خواهد بود که سوبژکت
شناخت در روند ارزیابی همنوعان خویش، خویشتن خویش را هم ارزیابی کند و در روند نقد
دیگران، خویشتن خویش را نیز به نقد کشد.
·
انتقاد مغز عشق است و همیشه دیالک
تیکی از انتقاد از خود و انتقاد اجتماعی است:
·
تازیانه نقد ضمن فرود آمدن بر پیکر
همنوع، باید بر پیکر خویشتن خویش نیز فرود آید.
·
یکی بدون دیگری ارزش و اصالت ندارد
و مؤثر نمی افتد.
·
دگرگون کردن و دگرگون گشتن دو روی
سکه انقلابی واحدی را تشکیل می دهند.
3
گر خود آوازه رنگ بود از من
همه آوازه ننگ بود از من
·
اگر آوازه و شهرت و اعتبار و نام
من راستین و اصیل نباشد، نتیجه تظاهر و تزویر و ریا باشد، نه نام و اعتبار، بلکه
برعکس، ننگ و عار خواهد بود.
·
رادیکالیته ننیما در همین بیت آشکار
می گردد.
·
کسانی که نیما را با جعل و اختراع
یاد داشت های شخصی، تخریب و تحریف می کنند، متدین و معتقد به خرافه و انبیا و اولیا
قلمداد و قالب می کنند، بهتر است، بگویند که نیما بلحاظ فلسفی در این بیت چه موضعی
می گیرد و به خواننده و شنونده شعر خود چه می آموزد؟
4
گر خود آوازه رنگ بود از من
همه آوازه ننگ بود از من
·
نیما در سنت مارکس و انگلس و لنین،
دیالک تیک نمود و بود را، دیالک تیک پدیده و ماهیت را به شکل رنگ و اصالت (ظاهر و باطن) بسط و تعمیم می دهد و
در سنت همان ها نقش تعیین کننده را از آن ماهیت (بود، باطن) می داند.
·
نیما پاکی انسان ها را نه در حجاب
و ریش و تسبیح و تظاهر به تقوا و جای مهر بر پیشانی و فیلم برداری از گریه و زاری
خویشتن در حرم ائمه اطهار و رنگ و ریا، بلکه در اصالت و کار هر کس می داند.
·
نام مبتنی بر رنگ را نیما ننگ می
داند.
·
در فلسفه تاریخ (تئوری اجتماعی)
نیما دیالک تیک ننگ و نام بازتعریف بنیادی می شود.
·
همین موضعگیری مارکسیستی ـ
لنینیستی نسبت به دیالک تیک پدیده و ماهیت در دو بیت زیر نیما مورد تأکید مؤکد قرار
می گیرد:
(نیما یوشیج، «مجموعه کامل اشعار نیما»، تدوین
سیروس طاهباز، چاپ دوم، 1371 ، ص 175.)
پیش از آن، کاین سخنوری بینی
بایدم آدمیگری بینی
گو سخنگو شهیر عالم شد
چه بها، خود اگر نه آدم شد!
·
معنی تحت اللفظی:
·
قبل از توجه به سخنوری من، باید به
آدمیگری من توجه کنی.
·
اگر سخنور شهرت جهانی هم کسب کند، در
صورت آدم نبودنش، شهرت او چه ارج و ارزشی دارد؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر