۱۳۹۳ تیر ۱۳, جمعه

تصویرسازی (نقش بندی) (1)


پروفسور گئورگ کلاوس
برگردان شین میم شین
  
·        تصویرسازی واقعیت امری است که در رشته های مختلف علوم منفرد و فلسفه از اهمیت بنیادی برخوردار است و موجب پیدایش تئوری های مختلف شده است.
·        امروزه مفاهیم خاص تصویر در رشته های مختلف علوم بنیان خود را بطور مستقیم یا غیرمستقیم در تئوری مجموعه ها دارند.
I
تصویرسازی از نقطه نظر تئوری مجموعه ها

·        تصویرسازی ـ از نقطه نظر تئوری مجموعه ها ـ دستورالعملی است که به هر عنصر (x) متعلق به مجموعه (M) ـ بطور روشن ـ عنصر دیگری بنام (y) از مجموعه (M`) نسبت داده می شود.
·        این نسبت دادن را تصویرسازی از (M) در (M`) می نامند.
·        بنا بر این تعریف، توابع ریاضی را می توان برای مثال جزو تصویرسازی ها محسوب داشت.
·        این مفهوم تصویرسازی اما خصلت بسیار عام دارد.

II
تصویرسازی از نقطه نظرهای مختلف

·        تصویرسازی ها را می توان از نقطه نظرهای مختلف طبقه بندی کرد:
·        اینجا باید تصویرسازی های بویژه مهم را یعنی طبقه تصویرسازی های صریح و بی ابهام را برجسته کرد.
·        چنین تصویرسازی از  (Mدر (M`) به شرط های زیر مطرح می شود:

 الف
·        اولا برای هر عنصر از  (Mیک و فقط یک عنصر از  (M`) نسبت داده شده باشد.

ب
·        ثانیا با هر عنصر از   (M`یک عنصر از (M) انطباق داشته باشد.

ت
·        ثالثا با دو عنصر متفاوت از (M) همیشه دو عنصر متفاوت از (M`) انطباق داشته باشند.   

·        بنابرین مفهوم تصویر در تئوری شناخت را باید تابع مفهوم عام تصویر تلقی کرد.

1
شناخت از دیدگاه ماتریالیسم دیالک تیکی

·        شناخت از دیدگاه ماتریالیسم دیالک تیکی عبارت است از تصویرسازی از چیزها، خواص و غیره واقعیت عینی بر افکار، مفاهیم، احکام و غیره.
·        یعنی تصویرسازی از سیستمی ازچیزها، روابط و غیره بر سیستمی از افکار، مفاهیم، احکام و غیره تصویرسازی می شوند.

2
·        بلحاظ سیبرنتیکی کسب یک تصویر فکری از جهان مادی می تواند به معنی ساختن مدل درونی از جهان خارج تلقی شود.
·        این مدل درونی به هیچ وجه مدل ایستائی نیست.

1
·        بنابرین، در مقابل هم قرار دادن خشک تصویر و تصویر اولیه فقط در انتزاع مجاز است.

2
·        مدل درونی از جهان خارج بیشتر در روند پیوند برگشتی اطلاعی با جهان خارج قرار دارد.

3
·        تصویرسازی یک روند است.

4
·        تصاویر ما بنیان های اعمال ما می شوند (مثلا پیشگوئی های علمی که عمل ما را هدایت می کنند) و موفقیت و یا عدم موفقیت اعمال ما مبنائی برای بهتر کردن تصاویر و یا سیستم ما از تصاویر است.

5
·        «پیوند برگشتی» حاوی ساختار عامی است:

الف
·        واقعیت عینی

ب
·        ادراک و احساس

ت
·        تبدیل ادراکات حسی و احساس ها به تصاویر انتزاعی (مجرد) و یا به سیستمی از تصاویر

پ
·        اعمالی که ما در نتیجه سیستم حاصله ی خود از تصاویرانجام می دهیم.

ث
·        تأثیرگذاری بر واقعیت عینی ببرکت اعمال خود

ج
·        ادراک مجدد (باز ادراک)  نتایج تأثیرگذاری خود در فرم احساس ها و ادراکات

ح
·        تصحیح و یا تصدیق تصاویر.
 
·        بنابرین، مفهوم ماتریالیستی ـ دیالک تیکی تصویر با مفهوم پراتیک پیوندی ناگسستنی دارد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر