۱۳۹۲ بهمن ۳۰, چهارشنبه

سیری در آثار بهمن محصص (10)


سرچشمه:
صفحه قیسبوک بهمن محصص
تحلیلی از شین سین
 پیشکش به فاطمه و مونا

فراگمنت چهارم

·        فراگمنت چهارم این اثر بهمن محصص فقدان گوش و بینی است.
·        ما این روش تبیین بهمن محصص را «تبیین منفی» نام داده ایم:
·        بهمن محصص بدین طریق و ترفند چیزی را در اوبژکت شناخت (کاردینال)  حذف می کند تا برجسته اش کند.

·        شاید خیلی از هنرمندان همین ترفند را به خدمت گیرند.
·        بهمن محصص اما در این اثر، پیوند خود را با رئالیته (عالم واقع) قطع نمی کند.

·        به همین دلیل برای نشان دادن این نکته (فقدان گوش و بینی و غیره) اوبژکت شناخت مورد نظر خود را در هیئت موجود واقعا موجودی تصور و تصویر می کند.
·        در این رابطه است که کامنت حسین رزاقی برای درک این اثر محصص به مائده ای بی بدیل بدل می شود:
   
حسین رزاقی
دهان کاردینال بیشتر به دهان غورباغه شبیه است.
شاید منظور محصص از زبان بیرون آمده ی کاردینال زبان قورباغه
بوده است .
قورباغه موجود عجیبی است:
نسبت به جثه اش از دهان بسیار گشادی و از صدای بسیار بلندی برخوردار است .
زبان درازی دارد که ابزار شکار او ست.

·        به هیچ بهانه و دستاویزی نمی توان به حسین رزاقی حق نداد.
·        بنظر ما هم بهمن محصص در این اثر خویش، به کشف و افشای شباهتی شگرف میان قشر روحانیت و قبیله قورباغه ها نایل آمده است.

·        حتما حریفی به اعتراض خواهد گفت که نامشهود بودن بینی و گوش در آدم های چاق امری طبیعی است.
·        شاید حق با حریف باشد.

·        ولی این شباهت شگرف به دلایل زیر غیر قابل انکار است.
·        به جرئت می توان گفت که محصص ـ آگاهانه ـ قشر روحانیت را مشابه با قبیله قورباغه ها تصور و تصویر کرده است.

1
 قورباغه از دوزیستیان است.
قورباغه دارای پاهای بلند عقب برای پریدن و زبان بلند چسبناک برای شکار است.
قورباغه درختی ـ داروک ـ  دارای انگشتان بلند و دست و پا ست.
روی دست و پای داروک صفحه‌ های چسبناکی برای گرفتن از شاخه‌ ها و برگ های نرم وجود دارد.
بعضی از داروک ها از این انگشتان پرده دار
به عنوان بال پرواز استفاده می کنند.
داروک قورباغه ای پرنده از درختی به  درختی دیگر و قورباغه ای رونده بر روی شاخه ‌ها ست
و از شکار حشرات روزگار می گذراند.  

·        اولین دلیل بر صحت استنباط حسین رزاقی این است که قورباغه هم بسان کاردینال فاقد بینی و گوش است.

2

·        دومین دلیل بر صحت استنباط ایشان، شباهت شگرف میان فرم چشمان قورباغه ها با فرم چشمان کاردینال در این اثر محصص است.

3


·        سومین دلیل بر صحت استنباط ایشان، تشابه قورباغه و کاردینال بلحاظ غبغب است.

4


·        چهارمین دلیل بر صحت استنباط ایشان، شباهت قورباغه و کاردینال بلحاظ  زبان دراز است.
·        محصص به همین دلیل هم زبان کاردینال را برجسته کرده است.  

5

·        پنجمین دلیل بر صحت استنباط ایشان، شباهت قورباغه و کاردینال بلحاظ  طرز نگرش در این اثر محصص است.

6
·        ششمین دلیل بر صحت استنباط ایشان، شیوه زیست قشرروحانیت و قبیله قورباغه ها ست:
·        قبیله قورباغه ها هم در آب زندگی می کنند، هم در خشکی، هم در درخت زندگی می کنند و هم قادر به روش بر روی شاخه ها و پرش از درختی به درختی دیگر اند.
·        همه فن حریف اند.

·        همین ویژگی را قشر روحانیت هم دارد.
·        حسین رزاقی این حقیقت امر را در مفهوم زیر تقطیر کرده اند:

فردی با اعتماد به نفس  
برای همه فصول!

·        ما باید تک تک این مشخصات مشابه میان قشر روحانیت و قبیله قورباغه ها را مورد تأمل و تحلیل سوسیولوژیکی (جامعه شناسی) قرار دهیم.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر