۱۳۹۲ اسفند ۵, دوشنبه

سیری در جهان بینی بهمن محصص (10)

سرچشمه:
صفحه قیسبوک بهمن محصص
  حسین رزاقی
پرچم ایران در سمت راست مصدق
   نقشه ایران به عنوان پس زمینه
تابیدن نور از مشرق طوری که صورت سمت راست مصدق نورانی شده
با چشمانی باز
عزمی استوار ولی دهان ظاهرا به زحمت بسته نگه داشته شده  
چهره در کل غمگین است

·        ما نه از جهان بینی بهمن محصص اطلاعی داریم و نه از بیوگرافی ایشان.
·        عمدا هم نخواسته ایم که در این زمینه چیزی بدانیم.
·        هراس ما این بوده که دانستن چیزهائی در این زمینه ها از عینیت (اوبژکتیویته)  تحلیل ما خواهد کاست و سوبژکتیویته معینی را به تحلیل ما تحمیل خواهد کرد. 

·        اگر حسین رزاقی زحمت تحلیل به خود نمی دادند، ما بیشک راجع به این اثر محصص هم سکوت می کردیم.
·        ولی خوشبختانه ایشان جنبه هائی را در این تصویر دیده اند و بر زبان رانده اند.
·        ما هم در پرتو این ابراز نظر مختصر و مفید ایشان راجع به این تصویر، تصوراتی را بر زبان می رانیم.
·        تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

1
پرچم ایران در سمت راست مصدق

·        شاید بهمن محصص با قرار دادن پرچم ایران در سمت راست مصدق قصد ابلاغ حقیقت امری را داشته باشد.

·        اما کدام حقیقت امری را؟

2
·        قرار دادن «پرچم ایران در سمت راست مصدق»  را شاید بتوان حاکی از آن دانست که مصدق قصد سوق دادن جامعه در راستای نظام سرمایه داری  را داشته است.

·        چرا و به چه دلیل؟

3
·        اگر لیبرالیسم (ایدئولوژی مصدق) را در مد نظر قرار دهیم، مصدق خواه و ناخواه در جبهه راست رویاروئی های اجتماعی قرار خواهد داشت.
·        از این رو، قرار دادن «پرچم ایران در سمت راست مصدق» می تواند حاکی از پایگاه طبقاتی و ایدئولوژی راست و کنسرواتیو او باشد.   

4
·        تراژدی مصدق نیز درست همین جا ست.

·        لیبرالیسم بورژوائی در دوران گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم، دیگر نه بو دارد و نه خاصیت.

·        لیبرالیسم برای بورژوازی در دوران کنونی، توهمی است و در بهترین حالت ایدئالی دست نا یافتنی است.

·        بورژوازی دیگر کمترین توان و تمایل طبقاتی به حمل پرچم لیبرالیسم ندارد.
·        بورژوازی دیری است که لیبرالیسم را با کنسرواتیسم و ایراسیونالیسم (خردستیزی) تعویض کرده است. 

·        به همین دلیل پرچم لیبرالیسم را در دوران کنونی طبقه کارگر به دوش می کشد و شعارهای سه گانه آزادی ـ برابری ـ برادری آن را با رادیکالیته، قلطعیت و پیگیری خاص خود نمایندگی می کند.  

5
·        رنگ سرخ مصدق حاکی از آن است که محصص او را فردی انقلابی تصور و تصویر کرده است. 

·        مصدق را ولی نمی توان به هیچ ترفندی فردی انقلابی تصور کرد.
·        بهمن محصص نباید  از این حقیقت امر غافل باشد.

·        شاید منظور او انقلابیت عینی (اوبژکتیف) مصدق بوده است.

·        چرا و به چه دلیل باید رفرمیستی بطور عینی، یعنی بی اعتنا به نیت شخصی، سوبژکتیف و طبقاتی اش، انقلابی باشد؟ 

6
·        دلیل این امر شاید در تغییر تناسب قوا در مقیاس ملی به نفع زحمتکشان و پسیکولوژی مثبت زحمتکشان در مقیاس بین المللی باشد.
·        برای اینکه در این دوره  اتحاد شوروی علیرغم تلفات سنگین بر فاشیسم چیره شده و نظام سوسیالیستی در بخشی از اروپا برقرار گشته است.
·        جهان دو قطبی شده و شطی از امید و اوپتیمیسم (خوش بینی) در دل توده های مولد و زحمتکش جهان و بویژه ایران جاری شده است.
·        به همین دلیل هر مبارزه ای بر ضد ارتجاع فئودالی و امپریالیسم فی نفسه و بطور عینی مبارزه ای انقلابی محسوب می شود و آب به آسیاب سوسیالیسم می ریزد.

7
·        دلیل اصلی این استنتاج بهمن محصص اما در محتوای دوران ما ست:
·        محتوای دوران ما پس از انقلاب اکتبر عبارت است از «گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم در مقیاس جهانی!»
·        از این رو اگر در مستعمره ای مبارزه رهائی بخش ملی در می گیرد، آن مبارزه بطور عینی خصلت انقلابی کسب می کند و به تقویت اردوگاه سوسیالیستی می انجامد.
·        به همان سان نیز برعکس:
·        پیروزی انقلاب اکتبر در اتحاد شوروی و غلبه بر فاشیسم به معنی پیروزی طبقه کارگر جهانی و خلق های مستعمرات نیز بوده است.
·        عملا هم تشدید مبارزات رهائی بخش ملی را به دنبال داشته است.  

 8
 نقشه ایران به عنوان پس زمینه

·        «پس زمینه قرار دادن نقشه ایران» از سوی بهمن محصص را می توان به معنی اشاره بر خصلت ملی مصدق تلقی کرد.

·        اما منظور از مفهوم «ملی» چیست؟
 
9
·        منظور از مفهوم «ملی» عبارت است از سمتگیری عینی مبتنی بر استقلال کشور از وابستگی به امپریالیسم و کسب حق تعیین سرنوشت برای ملت ایران.

·        ملیگرائی و یا ناسیونالیسم مصدق حاکی از آن است که او نه منافع خاص طبقه اجتماعی معینی را، بلکه منافع عام کل ملت را نمایندگی کرده است.

10
تابش نور از مشرق
آن سان که صورت سمت راست مصدق نورانی شده

·         تابش نور از شرق را می توان تأثیر مثبت ناشی از پیروزی اتحاد شوروی بر فاشیسم و ارتجاع بین المللی و تقویت مادی و معنوی حزب توده تفسیر کرد.

·        خود مصدق نیز بنا بر روایتی از ابراهیم گلستان در صدای آلمان بر این حقیقت امر اذعان داشته است و نقش بسیجگرانه، آگاهگرانه و روشنگرانه ی ستایش انگیز حزب توده را ستوده است.

·        خورشید تابنده از شرق ـ چه در مقیاس بین المللی و چه در سطح ملی ـ بیشک در تقویت گرایش انقلابی و پیگیری مصدق مؤثر بوده است.

11
·        کت و کراوات سیاه مصدق را می توان در رابطه با رنگ سرخ سر و صورت او دال بر ماهیت دوگانه، تناقض مند و متزلزل مصدق دانست:
·    این بدان معنی است که در قاموس بهمن محصص، مصدق  دیالک تیکی از کنسرواتیسم و روولوسیونیسم (محافظه کاری و انقلابیگری) بوده است.

·        یکی از دلایل شکست جنبش رهائی بخش ملی ایران نیز همین دوگانگی، دودلی، ناپیگیری و تزلزل طبقاتی بورژوازی ملی و مصدق بوده است.

12
عزمی استوار ولی دهان ظاهرا به زحمت بسته نگه داشته شده  
چهره در کل غمگین است.

·         همه این پدیده های نمودین مورد نظر حسین رزاقی نیز بر دوگانگی و تزلزل و تردید بورژوازی ملی و مصدق دلالت دارند:
·        ترس از دو نیروی اصلی رویاروئی اجتماعی:
·        ترس از امپریالیسم و ترس از کمونیسم.
 
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر