۱۳۹۲ اسفند ۱, پنجشنبه

نقل قول هائی از این و آن ( 103)


خوب پول یک ایزار است
من نمی تونم بدون داشتن ابزار به زندگی ادامه بدم
حریف  
گاف سنگزاد

·         پول ابزار است؟
·        بعضی ها مطمئنند که پول ابزار است؟

1
·        پول به قول حریفی دیگر، فرمی از کالا ست. 

·        برای اینکه پول مثل هر کالای دیگر تولید می شود.

2
·        پول کالائی برای مبادله کالاها ست.

3
·        پول کالائی است که میان کالاهای مختلف وساطت می کند:
·         واسطه می شود.

4
·        پول پلی از جنس کالا برای گذر از کالائی به کالای دیگر است.

5
·        جاذبه سحرانگیز پول که در مفهوم «پول پرستی» تبیین می یابد، نیز به دلیل کالا وارگی پول است.

6

·        در غیر این صورت کسی پول را نمی پرستید.

·        بنی بشر کالا را می پرستد.
·        کالاپرستی فرمی از بت پرستی است:
·        فتیشیسم کالائی  

7
·        اگر ژرفتر باندیشیم، درمی یابیم که بنی بشر در واقع نه کالا را، بلکه کار تبلور یافته در کالا را می پرستد.

·        اکنون این سؤال پیش می آید که چرا بنی بشر کار پرست است؟

8

·        جواب این سؤال را گوته به نحوی ازا نجاء داده است:
·        گوته هنر را به مثابه فرم نمودین ماهیت انسانی تلقی کرده است.

·        این نکته درست همان نکته ای است که حریف ـ به طعنه ـ مردودش دانسته است:

صرف این ترجمه ها چیزی به دانش ما اضافه نمی کند
 مثل یه مشت تیترهای شعار گونه:
ماهیت انسانی
البته ما بهتره همون آشمونو بپزیم

9
·        حق با گوته بوده است:
·        هنر فرم نمودین ماهیت انسان است.
·        چون هنر هم نوعی کار است و کار ماهیت انسانی ـ نوعی انسان  را تشکیل می دهد.

10

·        به عبارت روشنتر، در کالا ـ چه کالای مادی و چه کالای هنری و یا فکری ـ کار انسان و به قول گوته و مارکس ماهیت انسانی ـ نوعی انسان تبلور می یابد:
·        کالا تجلی مادی ماهیت انسانی ـ نوعی نامرئی انسان است.
·        در کالا  ماهیت انسانی ـ نوعی نامرئی انسان مادیت می یابد، برونی و مرئی و ملموس و محسوس می شود.

·        و انسان نه کالا را، بلکه کار تبلور یافته در کالا را، یعنی ماهیت انسانی ـ نوعی خود را می پرستد. 

·        درست به همین دلیل است که هر مولدی شیفته و عاشق مادام العمر مولود خویش است و در آئینه مولود خویش ماهیت انسانی ـ نوعی خویش را می بیند و به خودشناسی و به «لیاقت خلاق خود»  شناسی می رسد.
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر