۱۳۹۲ اسفند ۴, یکشنبه

پراتیک (9)


اسپوتنیک ـ نخستین ماهواره جهان ـ 
که در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۳۶ (۴ اکتبر ۱۹۵۷) توسط اتحاد جماهیر شوروی 
از پایگاه فضایی بایکونور به مدار زمین پرتاب شد. 
پرتاب اسپوتنیک-۱ به مدار زمین آغازگر عصر فضا و مسابقه فضایی بود.

پروفسور دکتر دیتر ویتیچ
برگردان شین میم شین

 VI
پیوند تنگاتنگ پراتیک و تئوری
 ادامه

9
·        پراتیک پیشرفته به تئوری پیشرفته نیاز دارد.

10
·        استنتاج اسلوبی (نتیجه گیری متدیکی) از مطالب یاد شده در بالا عبارت از این است که تنها با توجه مستمر و مداوم به پراتیک می توان تاریخ شناخت بشری را بطور علمی درک کرد و توضیح داد.

11
·        هر تاریخ ایده ها که بسان تاریخ نگاری بورژوائی، پراتیک را نادیده بگیرد، نمی تواند قادر به توضیح این مسئله باشد که چرا این و یا آن ایده، ولی نه ایده های دیگر در زمان گذشته از استمرار تاریخی بهره مند بوده است.

12
·        نگرش مبتنی بر تاریخ ایده ها فقط به سرهم بندی کردن استمرار معنوی ـ تاریخی توسعه معینی نایل می آید، بدون این که قادر به توضیح علل «چنانی ـ چنینی» آنها باشد.

13
·        کلاسیک های مارکسیسم ـ لنینیسم با توجه به پیوند علم با پراتیک تجزیه و تحلیل ارزشمندی از تاریخ علم عرضه می کنند.
·        به عنوان مثال، انگلس در اثر خود تحت عنوان «دیالک تیک طبیعت، مقدمه» و لنین در اثر خود تحت عنوان «دولت و انقلاب.»

14
·        پراتیک هرچه پیشرفته ترباشد، نه تنها سطح شناخت مبتنی بر آن به همان اندازه بالاتر می رود، بلکه علاوه بر آن جامعه به کسب دانش بمراتب بیشتری در مدت زمان معینی نایل می آید.

15
·        اگر مدت زمان های تاریخی بزرگ را با هم مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که سرعت توسعه علم همواره رو به فزونی رفته است:

الف
 دنیس پاپن (1647 ـ 1712)
ریاضیدان، فیزیکدان فرانسوی
محترع ماشین بخار و زودپز
استاد دانشگاه ماربورگ آلمان

·        فاصله زمانی میان اختراع ماشین بخار پاپن در سال 1690 میلادی (که بکمک هوا کار می کرد) و پیدایش ماشین بخار کارآتر جیمز وات بر یکصد سال بالغ می شود.

 جیمز وات (1736 ـ 1819)
مخترع اسکاتلندی ماشین بخار مدرن
 
ب
·        اما فاصله زمانی میان اولین پرواز فضائی (اسپوتنیک) (4. 10. 1957) و اولین پرواز سفینه سرنشیندار (12. 4. 1961) تنها سه سال و نیم بوده است.

ت
·        به قول ساموئل لی لی در اثر خود تحت عنوان «انسان و ماشین»، اهمیت عملی کشفیات به عمل آمده در عرض 50 سال (1900 ـ 1950) در سراسر جهان، برابر با 20 در صد اهمیت عملی کلیه کشفیاتی است که بشریت از آغاز پیدایش خود جامه پوشانده است.
·        (ساموئل لی لی، «انسان و ماشین»، ص 129)  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر