۱۳۹۲ بهمن ۲۸, دوشنبه

پراتیک (4)

  

پروفسور دکتر دیتر ویتیچ
برگردان شین میم شین

الف
پراتیک و تئوری شناخت
 ادامه

18
·        از این روست که شرکت فعال توده های مردم درسراسرجهان در مبارزه بخاطر صلح، دموکراسی و سوسیالیسم، برای رشد و توسعه شعور سیاسی آنان از اهمیت بزرگی برخوردار است.

19
·        با شرکت در این مبارزات است که انسان ها با چند و چون واقعیت اجتماعی آشنا می شوند و خود را از توهمات ایدئولوژی بورژوائی و مذهبی آزاد می سازند و بر گنجینه تجارب مترقی (ضد ارتجاعی) خود می افزایند.

20
·        تاریخ از مثال هائی سرشار است که حتی حوادث منفرد تاریخی توانسته اند خصلت واقعی نظام اجتماعی حاکم را بطرز بارزی برملا سازند و باعث اعتلای شعور سیاسی توده ها شوند:
·        مثلا اهمیت یکشنبه خونین سال 1905، در سن پطرزبورگ برای توسعه انقلاب 1905 ـ 1906.

21
·        هر چه پراتیک پیشرفته تر باشد، به همان اندازه نیز واقعیت عینی خود را بیشتر نمایان می سازد، به همان اندازه نیز انسان به شناخت عمیقتر و همه جانبه تر واقعیت عینی نایل می آید.

22
·        تنها در سطح معینی از توسعه پراتیک بود که انسان قادر به ساختن سفینه های فضائی شد و بدانوسیله نیز دانش بشریت در باره کاینات به پله جدیدی ارتقا یافت.

23
·        پیوند یونیورسال (عام فراگیر)  و پایان ناپذیری کمی و کیفی چیزها، خواص و روابط واقعی ـ عینی آنها برای شناخت انسانی از این نظر مهم است که با هر رابطه واقعیت عینی که مورد پژوهش قرار می گیرد، انسان ها با بیشتر از یک رابطه نا شناخته مواجه می شوند.

24
·        از این روست که هر سطح تاریخی موجود پراتیک، دسترسی به معارف بمراتب بیشتر از آن را که برای اجرای آن لازم است، امکان پذیرمی سازد.

25
·        سبقت امروزین علم از پراتیک ـ بطورکلی ـ توسعه علم بدرجه نیروی مولده بیواسطه و کسب اهمیت اجتماعی تعیین کننده نیز به همین دلیل است.

26


·        پراتیک، علاوه بر تأثیرگذاری مادی بر واقعیت عینی دارای فونکسیون معرفتی ـ نظری دیگری است و آن عبارت است از معیار شناخت بودن، سنگ محک حقیقت احکام، پیوندهای حکمی و سیستم های حکمی بودن.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر