۱۳۹۲ اسفند ۶, سه‌شنبه

سیری در جهان بینی نمایندگان آنارشیسم (3)


سرچشمه:
صفحه فیسبوک  خسرو گلستانی  
تحلیلی از شین میم شین

14
و قسمت وقت پر کنش مثلا یک برنامه مسابقه ماشین سواری است
تا تماشاچی را مشغول دیدن نگاه دارد تا زمان تبلیغات بعدی فرا رسد.
(چامسکی)

·        چامسکی با ذکر دلیل برای نشان دادن مسابقه ماشین سواری ادعای ما را تأیید می کند:
·        لب مطلب او این است که مسابقه ماشین سواری هیچ است و تبلیغات تجاری همه چیز.
·        فیلم پور نو هیچ است و تبلیغ قرص ویاگرا همه چیز!

·        وقتی ما از بسط و تعمیم دیالک تیک مسابقه ماشین سواری و تبلیغات تجاری به شکل دیالک تیک واره ی هیچ و همه چیز سخن گفتیم، منظورمان همین بود.  

15

و قسمت وقت پر کنش مثلا یک برنامه مسابقه ماشین سواری است
تا تماشاچی را مشغول دیدن نگاه دارد تا زمان تبلیغات بعدی فرا رسد.
(چامسکی)

·        چامسکی در همین حکم خود عملا میان مسابقه ماشین سواری و تبلیغات تجاری رابطه دیالک تیکی فرم و محتوا برقرار می کند:
·        در فرم مثلا مسابقه ماشین سواری نیت اقتصادی (تبلیغات تجاری) به مثابه «محتوای اصلی» (چامسکی)  گنجانده می شود.
·        ولی هیچ خردگرائی به هیچ بهائی حاضر نمی شود که دیالک تیک فرم و محتوا را به شکل دیالک تیک واره هیچ و همه چیز بسط و تعمیم دهد و عملا از آن دیالک تیک واره تکقطبی (دیالک تیک واره تبلیغات تجاری)  سرهم بندی کند.

·        حریفی در رابطه با جمله ای از شاعری راجع به تندیسی بدرستی استدلال و اثبات کرده که کم بها دادن به فرم، خطای خطیری است، چه رسد به هیچ انگاری فرم.    

16
·        درست است که در دیالک تیک فرم و محتوا، نقش تعیین کننده در تحلیل نهائی از آن محتوا ست، ولی این هرگز به معنی هیچ واره بودن فرم نیست.
·        فرم نقش فوق العاده مهمی بدوش می کشد.
·        فرم هر محتوائی بنا بر ضرورتی (جبری) عینی تعیین و تشکیل می شود.
·        آنچه در فرم تندیسی می تواند تبیین یابد، بدشواری می تواند در فرم شعری و یا آهنگی و یا خطابه ای تبیین یابد.
·        فرم چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای هستی بنا بر ضرورت های عینی تشکیل می شوند.
·        فرم را هرگز نمی توان تحقیر کرد و تا حد هیچ تنزل داد.
   
17
·        یکی از خطاهای خطیر برخی احزاب سیاسی در ایران، پس از پیروزی ضد انقلاب فئودالی ـ فوندامنتالیستی کم بها دادن به فرم و مطلق کردن به اصطلاح محتوا بوده است:
·        حضرات در نهایت ساده لوحی سرشته به خودفریبی و عوامفریبی بر آن بودند که یورش فاشیستی بر ساده ترین حقوق شهروندان، زنان، ملیت ها، احزاب، سازمان ها، سندیکاها، انجمن ها، ادیان، مذاهب و آداب و رسوم و تعیین تکلیف ایراسیونالیستی برای هر نفسکشی مهم نیست و باید مورد ماستمالی و اغماض قرار گیرد.
·        چون در دیالک تیک فرم و محتوا نقش تعیین کننده از آن محتوا ست.
·        محتوا هم بنظر حضرات این بود که طبقه حاکمه عهد عتیق «جدید» شعار «مرگ بر امریکا» می دهد، «لانه جاسوسی امریکا» را اشغال می کند، قطعه زمینی  به دهقانان و قطعه خاکی برای خانه سازی به کارگران می دهد.  
·        حضرات فراموش می کردند و یا اصلا خبر نداشتند که ناسیونال ـ سوسیالیسم (باند هیتلر)  صد بار بیشتر از این چیزها به کارگران و دهقانان و پیشه وران داده بودند.  

18
·        وقتی به ضرورت تمرین و آموزش تفکر دیالک تیکی با سماجت و سرسختی پافشاری می شود، به همین دلیل است:
·        فرم و هر قطب دیالک تیکی دیگر را به هیچ دلیلی نمی توان هیچ واره تلقی کرد و مرتکب خطا، خریت، خیانت و یا چه بسا حتی جنایت مهیبی نشد.

19

·        تئوری (نظر) ـ چه علمی و چه خرافی ـ در کله کسی در جا نمی زند و فرونمی میرد.
·        تئوری به محض نفوذ در روح، به قوه مادی بدل می شود (مارکس)، دیر یا زود بسان غول و هیولا از کله بدر می زند و مؤثر می افتد، چه به معنی مثبت کلمه و چه به معنی مخرب و منفی آن.

20
 ادوارد برنشتاین

·        بی دلیل نیست که گئورگ لوکاچ ـ فیلسوف مارکسیست ـ لنینیست ـ می گوید که هر خطا و خریت و خیانتی با زیر پا نهادن دیالک تیک آغاز می شود.

·        بی دلیل نیست که بدترین دشمن دیالک تیک، ادوراد برنشتاین ـ مؤسس رویزیونیسم ـ بوده است.

21
پس همه تلاش بر تبلیغات متمرکز است.

·        چامسکی پس از ذکر اوراد جادو، خرگوش ها را یکی پس از دیگری از کلاه لگنی بیرون می کشد و نشان بیننده گیج و سر در گم می دهد و هورا درو می کند.

·        اما در همین جمله مختصر چامسکی، انحراف بینشی مضر دیگری پرسه می زند.

·        حریفی بدرستی این انحراف بینشی را طرز تفکر اکونومیستی نامیده است.
·        اکونومیسم همشیره تئوریکی ـ اسلوبی آنارشیسم است.

22
·        اکونومیسم (اقتصادگرائی) جریانی از اپورتونیسم است که در نقطه عطف قرن نوزدهم به بیستم، بویژه در جنبش کارگری روسیه تشکیل می شود.
·        عیوب اصلی اکونومیسم بشرح زیرند:

الف
·        عدم درک مفاهیم «خودپوئی» و «آگاهی»  و دفاع از خودپوئی در مقابل آگاهی.

·        مراجعه کنید به دیالک تیک خودپوئی و آگاهی  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب
·        ارجحیت قائل شدن به جنبش خودپوی توده های مردم.

ت
·        بی اعتنائی به حزب انقلابی طبقه کارگر، بمثابه عالی ترین فرم سازمان سیاسی این طبقه.

23
·        اکونومیسم به سطحی و مبتذل کردن مارکسیسم می پردازد و در مقابل رویزیونیسم دچار عجز شده و به زانو در می آید.

24
·        اکونومیسم ـ بلحاظ سیاسی ـ می کوشد تا واکنش سیاسی و مبارزه سیاسی را به اصلاحات اقتصادی صرف و بی محتوا محدود کند.

25
·        اکونومیسم ـ بلحاظ سازمانی ـ ضرورت حزب مرکزیت مند (سانترالیستی) طبقه کارگر را که قادر به رهبری جنبش خودپوی توده های مردم و تدارک حرکات آگاهانه برای براندازی نظام سرمایه داری باشد و جنبش خودپو را با سوسیالیسم علمی پیوند دهد، انکار می کند.

26
پس همه تلاش بر تبلیغات متمرکز است.

·        اکنون می توان در پرتو آشنائی با مفهوم اکونومیسم به ماهیت آنارشیسم بهتر پی برد.

·        چامسکی محتوای رسانه ها را در فاکتور اقتصادی موسوم به «تبلیغات تجاری» خلاصه می کند و عملا به عوامفریبی دست می زند.
·        بدین طریق و ترفند مسئله لوث می شود و حقیقت عینی ماستمالی می گردد و بطرز دمبریده، ناقص، معیوب و مخدوش تبلیغ می شود.

·        برخلاف ادعای چامسکی، «همه تلاش بر تبلیغات متمرکز» نیست.

·        آماج اصلی طبقه حاکمه رخنه دادن ایدئولوژی کاذب و باطل خویش به مثابه تنها توضیح حقیقی و علمی و عینی از جامعه و جهان است.

27
·        ما با بینش اکونومیستی در شخصیت های مهم معینی در احزاب کشورمان هم برخورد می کنیم.

·        این شخصیت های تصمیمگیر و مهم به جای تحلیل فلسفی چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای جامعه به تحلیل واره اکونومیستی دست زده اند و به نتایج نادرستی رسیده اند که زمینه عینی برای خطاها و شکست های مهیب بوده است.

·        مراجعه کنید به اکونومیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر