فروغ
فرخزاد
(1313
ـ 1345)
(1934 ـ 1966)
اسیر
1331 (1952)
تحلیلی از شین میم شین
تحلیل
شعر موسوم به «خاطرات»
1
باز
در چهره خاموش خیال
خنده
زد چشم گناه آموزت
باز
من ماندم و در غربت دل
حسرت
بوسه هستی سوزت
·
مفاهیم اصلی فروغ در
این دو بیت، یعنی غربت و گناه مفاهیمی آشنا هستند
و در سرتاسر میراث معنوی فروغ حضور خواهند داشت.
الف
مقوله غربت
·
مقوله «غربت» انعکاس بی کسی، بی پناهی و تنهائی افراد همبود (اجتماع)
در ضمیر خروشان شاعر است.
·
مقوله «غربت» بیانگر بیگانگی اعضای همبود از خویشتن خویش
است.
·
مقوله «غربت» حاکی از تهی گشتن همبود از محتوای ماهوی خویش است.
·
مقوله «غربت» حاکی از تبدیل جامعه به جنگل است.
·
برای اینکه تنها در جنگل است که سکنه آن ـ هر کدام ـ به
حال خود رها شده اند و کسی نگران وضع و حال کسی دیگر نیست.
ب
مقوله گناه
·
مقوله «گناه» انعکاس تسلط خرافه
بر خرد است، برای حفظ و تداوم جنگلیت جامعه.
1
·
برای حفظ و تحکیم جامعه مبتنی بر نابرابری، استثمار و
ستم به افیون مذهب نیازی بی چون و چرا هست.
2
·
غربت و گناه، طبقات و مذهب، بیگانگی اجتماعی
و از خودبیگانگی فردی
ـ همواره ـ دست در دست یکدیگر می روند.
3
·
مذهب اعضای منفرد و گسیخته جنگل جامعه را به جامعه پیوند می
دهد.
4
·
مذهب وسیله ای برای تداوم وضع موجود، برای توجیه و تعدیل
تضادهای سوزان اجتماعی و برای تحمل پذیر ساختن تحمل
ناپذیری ها ست.
5
·
مذهب مائده ای آسمانی برای اقلیت حاکم و آه و افیون زمینی
برای توده ها ست.
6
·
مقوله «گناه» در شعر فروغ ـ
به احتمال قوی، هنوز ناآگاهانه ـ نشانگر ستم ایدئولوژیکی
و معنوی بر توده ها ست.
7
·
این همان مقوله نفرین شده ای است که حتی جرعه جرعه ی آب
را در حلقوم خلق به زهر تبدیل می کند.
8
·
توده تحت سیطره مقوله «گناه»
باید چندین بار تأمل کند که آیا لقمه ای که از گلویش پائین می فرستد، واقعا حلال
است و یا حرام؟
·
آیا خمس و زکات و بهره ارباب و صد کوفت و زهر مار دیگر آن
داده شده است و یا نه.
9
·
توده باید برای هر خطای غریزی ـ طبیعی ـ انسانی دچار
عذاب شود، صد بار از کرده غریزی خود پشیمان گردد و توبه کند.
10
·
لذت لحظه ای و گذرای جنسی باید بر او حرام شود و از دماغش بیرون
آید.
11
·
گناه بد ترین وبال گردن توده ها ست.
12
·
جنگل جامعه طبقاتی بر دیالک
تیک غربت و گناه، بر دیالک تیک وجود وارونه و
شعور وارونه، بر دیالک تیک ستم فیزیکی و ستم ایدئولوژیکی
(مادی و معنوی) بنا شده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر