۱۴۰۳ مرداد ۲۶, جمعه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حسی و عقلی (سنسوئال و راسیونال) (۷)

 

 

پروفسور دکتر هوربت هورستمن  

برگردان

 شین میم شین

 

فلسفه کانت

 

۱

·    در فلسفه کانت حسی وعقلی فرم های معرفتی قلمداد می شوند که مکمل یکدیگرند.

 

۲

·    کانت حسی را نقطه آغازین (آغازگاه شناخت. مترجم) می شمارد:

·    «کل تفکر باید به حسیت منسوب باشد، چون در غیر این صورت برای ما شیئی نمی تواند وجود داشته باشد.»

·    (کانت، ب، ص ۳۳)

 

۳

·    به نظر کانت اما نگرش حسی، تنها به واسطه فرم های نگرش غیرتجربی محض از مکان و زمان امکان پذیر است.

 

۴

·    این محتوای دانش را به همراه می آورد.

·    در حالی که فرم آن با مقوله های غیرتجربی که ذاتی فهم اند، پدید می آید.

 

۵

·    فهم به نظر کانت، در رابطه با محتوای دانش منفعل است، ولی در رابطه با فرم دانش، فعال.

 

۶

·    فهم در تنوع برداشت های حسی نظم و قانونمندی بر قرار می کند و طبیعت را به مثابه موضوع دانش (نه به عنوان طبیعت واقعی) پدید می آورد. 

 

۷

·    از دید کانت، حسی فقط شامل حال جهان پدیده ها و یا فنومن ها می شود.

 

۸

·    ماهیت چیزها از نقطه نظر کانت، غیر قابل شناسائی می مانند.

 

·    مراجعه کنید به چیز در خود

 

۹

·    کانت با انفصال فنومن (نمود، پدیده) قابل شناسائی از ماهیت (ذات) غیر قابل شناسائی، «فنومنالیسم» معرفتی ـ نظری را بنیانگذاری می کند.

 

۱۰

·    «فنومنالیسم» معرفتی ـ نظری نافی نظریه خود کانت مبنی بر ترکیب حسی و عقلی است.

 

۱۱

·    کانت در مرحله حسی به مثابه شناخت پدیده های بی واسطه در جا می زند.

 

·    مراجعه کنید به پدیده 

نمود

(پدیده، فنومن، ظاهر)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4553

 

پایان

 

نمود (پدیده)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3862

 

پایان

 

پدیده

(نمود، ظاهر، ضد دیالک تیکی ماهیت)

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11557

 

پایان

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر