۱۴۰۳ شهریور ۷, چهارشنبه

وجود و شعور (۷۵)

  

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

 (۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین


فصل دوم

کردوکار روانی و واقعیت عینی

 ۳

روانی به مثابه سوبژکتیو
ادامه

 

 

۱۴۵

·    رد سوبژکتیویسم و غلبه بر سوبژکتیویسم، نه به معنی  رد سوبژکت و سوبژکتیو (جهان سوبژکتیو، جهان «درونی» بشر) و غلبه بر سوبژکت و سوبژکتیو (جهان سوبژکتیو، جهان «درونی» بشر)، بلکه به معنی تأیید و تصدیق سوبژکت و سوبژکتیو (جهان سوبژکتیو، جهان «درونی» بشر) است.

 

۱۴۶

·    هدف اینجا بیرون آوردن سوبژکت و سوبژکتیو (جهان سوبژکتیو، جهان «درونی» بشر)، از عزلت و انزوا و ایزولاسیون است.

·    عزلت و انزوا و ایزولاسیونی که  به فقر سوبژکتیو منجر می شود.

·    عزلت و انزوا و ایزولاسیونی که به کج و کوله گشتن ناگزیر جهان و بهبی مصرف گشتن سوبژکتیو آن منجر می شود.

·    سوبژکتیوی که به پهنا و آفاق جهان راه می گشاید.

·    سوبژکتیوی که سوبژکتیویته بشری  را  دسترس پذیر می سازد.

·    سوبژکتیوی که رابطه میان «جهان درونی» فرد با جهان بزرگ بشریت را، با کاینات را تحکیم می بخشد.

 

۱۴۷


 

·    لوریک (شعر) عنصر اصیلی است.

·    لوریک (شعر) عنصر اصیل عمیقا پنهان در درون حیات روحی بشری است.

·    لوریک در واقع، چیزی جز درونی ترین و محرمانه ترین سوبژکتیویته نیست.

·    سوبژکتیویته ای که قادر به در بر گرفتن کل جهان است.

·    به ویژه، زمانی که آن (قبل از همه از منظر انسان های دیگر) از انزوای شان بیرون می زند.

 

(اپیک

(هنر مبتنی بر نقل، قصه و رومان و غیره)،

دراماتیک

(هنر مبتنی بر نقش بازی، تئاتر و سینما و غیره)

و

 لوریک

(شعر)،

سه نوع اصلی ادبی را تشکیل می دهند.

مترجم)

 

۱۴۸

·    اگر سودای غلبه بر سوبژکتیویسم را در سر داریم.

·    اگر سودای تصدیق مفهوم حقیقی سوبژکتیویته را در سر داریم، باید قبل از همه، ایزولاسیون (انفصال، مجزاسازی) روانی و شعور از جهان، یعنی از واقعیت عینی را از بین ببریم.

 

۱۴۹

·    ما تا کنون راجع به ایدئالیته و سوبژکتیویته (فکری بودن و سوبژکتیو بودن) روانی بالاعم سخن گفته ایم.

·    بدون اینکه این کیفیات (کیفیت ها) را با توجه به فرم ها و مراحل شناخت متمایز سازیم.

 

۱۵۰

·    در حالیکه هم ایدئآلیته و هم سوبژکتیویته در ادراک و تفکر به طور متفاوت عرض اندام می کنند.

 

۱۵۱

· ·    ایدئآلیته و سوبژکتیویته  و روابط آندو در مراحل و پلکان های مختلف شناخت تغییر می یابند.

 

۱۵۲

·    درک روانی به مثابه ایده ای (فکری) در رابطه با چیز مربوطه، در رابطه با شیئ مادی، همانطور که ذکرش گذشت، فقط گشتاوری (ممانی)، جانب و جنبه ای در رابطه سوبژکت شناسنده و عمل کننده با واقعیت عینی (اوبژکتیو) است.

 

۱۵۳

·    در مراحل مختلف شناخت حسی، جنبه ایده ای (ایدئال، فکری) از کل پیچیده ای (از رابطه معرفتی سوبژکت با جهان عینی) فقط با تجزیه و تحلیل آن، به مثابه نتیجه تجرید علمی قد برمی کشد.

 

ادامه دارد.

 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر