سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین
برگردان
شین میم شین
فصل دوم
کردوکار روانی و واقعیت عینی
۳
۱۴۵
· رد سوبژکتیویسم و غلبه بر سوبژکتیویسم، نه به معنی رد سوبژکت و سوبژکتیو (جهان سوبژکتیو، جهان «درونی» بشر) و غلبه بر سوبژکت و سوبژکتیو (جهان سوبژکتیو، جهان «درونی» بشر)، بلکه به معنی تأیید و تصدیق سوبژکت و سوبژکتیو (جهان سوبژکتیو، جهان «درونی» بشر) است.
۱۴۶
· هدف اینجا بیرون آوردن سوبژکت و سوبژکتیو (جهان سوبژکتیو، جهان «درونی» بشر)، از عزلت و انزوا و ایزولاسیون است.
· عزلت و انزوا و ایزولاسیونی که به فقر سوبژکتیو منجر می شود.
· عزلت و انزوا و ایزولاسیونی که به کج و کوله گشتن ناگزیر جهان و بهبی مصرف گشتن سوبژکتیو آن منجر می شود.
· سوبژکتیوی که به پهنا و آفاق جهان راه می گشاید.
· سوبژکتیوی که سوبژکتیویته بشری را دسترس پذیر می سازد.
· سوبژکتیوی که رابطه میان «جهان درونی» فرد با جهان بزرگ بشریت را، با کاینات را تحکیم می بخشد.
۱۴۷
· لوریک (شعر) عنصر اصیلی است.
· لوریک (شعر) عنصر اصیل عمیقا پنهان در درون حیات روحی بشری است.
· لوریک در واقع، چیزی جز درونی ترین و محرمانه ترین سوبژکتیویته نیست.
· سوبژکتیویته ای که قادر به در بر گرفتن کل جهان است.
· به ویژه، زمانی که آن (قبل از همه از منظر انسان های دیگر) از انزوای شان بیرون می زند.
(اپیک
(هنر مبتنی بر نقل، قصه و رومان و غیره)،
دراماتیک
(هنر مبتنی بر نقش بازی، تئاتر و سینما و غیره)
و
لوریک
(شعر)،
سه نوع اصلی ادبی را تشکیل می دهند.
مترجم)
۱۴۸
· اگر سودای غلبه بر سوبژکتیویسم را در سر داریم.
· اگر سودای تصدیق مفهوم حقیقی سوبژکتیویته را در سر داریم، باید قبل از همه، ایزولاسیون (انفصال، مجزاسازی) روانی و شعور از جهان، یعنی از واقعیت عینی را از بین ببریم.
۱۴۹
· ما تا کنون راجع به ایدئالیته و سوبژکتیویته (فکری بودن و سوبژکتیو بودن) روانی بالاعم سخن گفته ایم.
· بدون اینکه این کیفیات (کیفیت ها) را با توجه به فرم ها و مراحل شناخت متمایز سازیم.
۱۵۰
· در حالیکه هم ایدئآلیته و هم سوبژکتیویته در ادراک و تفکر به طور متفاوت عرض اندام می کنند.
۱۵۱
· · ایدئآلیته و سوبژکتیویته و روابط آندو در مراحل و پلکان های مختلف شناخت تغییر می یابند.
۱۵۲
· درک روانی به مثابه ایده ای (فکری) در رابطه با چیز مربوطه، در رابطه با شیئ مادی، همانطور که ذکرش گذشت، فقط گشتاوری (ممانی)، جانب و جنبه ای در رابطه سوبژکت شناسنده و عمل کننده با واقعیت عینی (اوبژکتیو) است.
۱۵۳
· در مراحل مختلف شناخت حسی، جنبه ایده ای (ایدئال، فکری) از کل پیچیده ای (از رابطه معرفتی سوبژکت با جهان عینی) فقط با تجزیه و تحلیل آن، به مثابه نتیجه تجرید علمی قد برمی کشد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر