۱۴۰۳ شهریور ۵, دوشنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۰۴۹)

Bild

 

شین میم شین

بوستان

باب سوم

در عشق و مستی و شور

حکایت اول

بخش دوم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۸۲ ـ ۸۳)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم
 

۱

پریشیده عقل و پراکنده هوش

ز قول نصیحتگر آکنده گوش

معنی تحت اللفظی:

مشخصه مهم عشاق حق، پریشانی عقلی و حواس پرتی از سویی

و

اندرز باران گشتن شان از سوی دیگر است.

 

 

نگویم:

«فضیلت نه، ام بر کسی

چنان باش، با من که با هر کسی.»

 

معنی تحت اللفظی:

من از تو نمی خواهم که مرا برتر از دیگران بدانی.

انتظار من این است که تو همان رفتاری را که با بقیه داری، با من هم داشته باشی.

 

ملک به عوض مغز اندیشنده، ملک و مال دارد.

اولا

رفتار هر کس با همنوعان

بسته به هرکدام از همنوعان دارد.

یعنی اوبژکتیو )عینی) است و نه سوبژکتیو (ذهنی، دلبخواهی و میلی.)

 

حتی برخورد بشر با اشیاء

  قبل از همه  

برخوردی اوبژکتیو است.

به همین دلیل برخورد بشر با زر و زباله متفاوت است.

یعنی تعیین کننده نحوه رفتار، زر و زباله اند که چیزهای عینی اند

یعنی مستقل از علایق و سلایق و میل و هوس او هستند.

 

رفتار عارف با افراد قبل از همه بسته به خود آنها تعیین می شود.

 

عارف که مجسمه نیست تا با همه رفتار یکسان داشته باشد.

با تغییر اشیاء و اشخاص

مثلا با فاسد گشتن سیب و یا فردی،

رفتار بشر هم با ان  شیئ و شخص زیر و رو می شود.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر