۱۴۰۳ مرداد ۱۲, جمعه

وجود و شعور (۶۵)

  

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

 (۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین


فصل دوم

کردوکار روانی و واقعیت عینی

 ۳

روانی به مثابه سوبژکتیو
ادامه

 

 

  پس سوبژکتیویته (سوبژکتیو بودن) روانی (پدیده ها و روندهای روانی) چیست و از کجا آمده است؟

 

۱

·    سوبژکتیویته روانی به معنی آغازینش، در وهله اول در تعلق کلیه پدیده ها و روندهای روانی به یک فرد،  به یک انسان، به یک سوبژکت است.

 

۲

·    به قول ولادیمیر لنین، احساس ها، افکار و احساساتی به مثابه روانی وجود ندارند.

·    (لنین، «ماتریالیسم و امپیریوکریتیسیسم»، ۱۹۵۲، ص ۲۱۶)

 

۳

·    هر احساس و هر اندیشه ای همیشه، احساس و اندیشه انسان معینی است.

 

۴

·    از این رو، سوبژکتیویته روانی، بدان معنی است که کردوکار روانی همواره کردوکار یک سوبژکت است.

 

۴

·    بدین معنی عام کلمه، هر روانی (هر پدیده و روند روانی) و هر کردوکار معرفتی (شناختین) سوبژکتیو است.

 

۵

·    کردوکاری هم که در آن، واقعیت عینی برای بشر خود را نمایان می سازد و در آن، حقیقت عینی نمودار می گردد، سوبژکتیو است.

 

۶

·    بنابرین، متقابلا، مناسبت (رابطه) مستثنی سازی میان سوبژکتیویته (به مثابه مشخصه عام هر کردوکار روانی و هر کردوکار معرفتی به مثابه کردوکار بشری) و اوبژکتیویته محتوای آن و نتایج آن وجود ندارد.

 

۵

·    سوبژکتویته  به معنی فوق الذکر به هیچ وجهی بدان معنی نیست که مناسبت نامنطبقی نسبت به اوبژکتویته وجود دارد.

 

۶

·    این درک از سوبژکتویته به هیچ وجهی نمی تواند مبنا و آغازگاه اگنوستیسیسم (ندانمگرایی) باشد.

 

 

اگنوستیسیسم

(ندانمگرایی)

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8837

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8842

 

 

پایان

 

۶

·    با حل این مسئله اصولا همزمان مسئله منازعه بر سر دترمینیسم و ایندترمینسم نیز حل می شود که در فیزیک مدرن شعله ور شده است.

 

دترمینیسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7907

 

 

تعین ستیزی

(ایندترمینیسم)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13036

 

پایان

 

 

تعین گرایی

(دترمینیسم)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13041

 

پایان

 

ایندترمینیسم

(ضد دترمینیسم)

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11287

 

۲

 http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11294

 

پایان

 

۷

·    در مدافعه از ایندترمینیسم در فیزیک مدرن، ادعا می شود، تجهیزاتی که آزمایشگر به خدمت می گیرد، خودشان در شرایط فیزیکی شرکت دارند.

·    شرایطی که به کمک این دستگاه ها مورد بررسی قرار می گیرند.

 

۸

·    نتیجه گیری نهایی ایندترمینیستی مبتنی بر این شرط باطل است که طبیعت چیزها از تأثیر متقابل آنها پدید نمی آید.

·    بلکه طبیعت عینی چیزها چیزی از قبل موجود است که در مقابل هر اثرگذاری بر آن قرار دارد.

·    یعنی به مثابه چیزی خارجی نسبت به آن است.

 

۹

·    به عبارت دیگر، نتیجه گیری نهایی ایندترمینیستی در این بحث، مبتنی بر نفی تأثیر متقابل به مثابه تأثیر متقابل میان چیزها و پدیده ها ست.

·    مبتنی بر این تصور است که هر اثرگذاری، تکانه ای خارجی است که فقط جنبه خارجی چیز موجود از قبل مربوطه را آماج قرار می دهد.

 

۱۰

·    این طرز برخورد فیزیک مدرن، درکی مکانیسیستی از دترمینیسم را پیش شرط قرار می دهد.

 

۱۱

·    اما اصولا طبیعت هر چیز و هر پدیده در تأثیر متقابل شان عرض اندام می کند.

 

۱۲

·    یعنی اصلا نمی تواند به طرز دیگری عرض اندام کند.

 

۱۳

·    فقط باید دانست و در نظر داشت که هر پدیده به طور بیواسطه موجود، همواره نتیجه تأثیر متقابل است و باید بتوان به طور باواسطه، طبیعت خاص جسم شرکت کننده در آن را تعیین کرد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر