۱۴۰۳ مرداد ۱۲, جمعه

درنگی در فرمایشات مسعود پزشکیان (۳)

 

مسعود پزشکیان 

(۱۳۳۳)

درنگی

از

میم حجری

 
معتقد به توافق در داخل و تعامل با دنیا هستیم. 

وفاق ملی

 یعنی دست برداشتن از اختلافاتی که جز بر پایه نفسانیت شکل نگرفته است. 

مردم ما در انتخابات چیزی جز این نخواستند. 

جهان نیازمند بهره برداری از این فرصت کم نظیر برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند، صلح است.
پزشکیان
 
۱

وفاق ملی

 یعنی دست برداشتن از اختلافاتی که جز بر پایه نفسانیت شکل نگرفته است.

مفاهیم مهم این جمله پزشکیان 
را 
وفاق
ملی
اختلاف
نفسانیت
تشکیل می دهد.
 
برای درک محتوای این جمله پزشکیان باید روی این مفاهیم او خم شد:
 
۱
وفاق
 
وفاق در فرهنگ واژه ها به معنی همراهی و همدلی و سازگاری به کار می رود.
 
۲
 ملی
 
معلوم نیست که منظور پرشکیان از ملت و ملی چیست.
 
بدبختی دامنگیر روشنفکریت غیر مارکسیستی
بیگانگی با تعریف علمی استاندارد مفاهیم از هر نوع است.

آیا وفاق ملی در قاموس پزشکیان به  معنی همراهی و همدلی طبقات و اقشار اجتماعی و یا خلق های ترک و کرد و غیره است؟

۳
اختلاف

پزشکیان در این جمله
ضد دیالک تیکی وفاق را اختلاف تصور می کند.

اختلاف (فرق)
پیشفرم تفاوت (نابرابری، تبعیض)
و 
تفاوت 
پیشفرم تضاد
است.

از این رو، پزشکان در پی حل فرق های ملی کذایی است و نه در پی رفع تفاوت های ملی کذایی   و حل تضادهای ملی کذایی.
 
۲

وفاق ملی

 یعنی دست برداشتن از اختلافاتی که جز بر پایه نفسانیت شکل نگرفته است. 

تعریف پزشکیان از وفاق ملی شنیدنی است:
وفاق ملی یعنی صرفنظر از اختلافات مبتنی بر نفسانیت.
 
نفس 
یکی از مفاهیم مهم فقهی بند تنبانی عهد بوقی است.
 
در قاموس فقهای شیعه
ما با دو نوع نفس با دو فونسیون متضاد سر و کار داریم:
 
الف
نفس اماره
که بشر را به انجام کارهای عمدتا ناپسند امر می دهد.

منظور فقها به احتمال قوی حوایج و غرایز بشری اند که به خور و خواب و عیش و نوش و خشم و ترس و تهور و تجاوز و جنایت و شهوت سوق می دهند.
 
ب
نفس لوامه
که بشر را پس از انجام کارهای ناپسند، سرزنش و ملامت می کند.
 
منظور فقها احتمالا همان انتقاد از خود بشر است که پیامدش، عذاب وجدان است.
 
نفسانی در فقه شیعه ضد دیالک تیکی روحانی است.
 
وفاق ملی یعنی صرفنظر از اختلافاتی که مبتنی بر نفسانیات اند و نه مبتنی بر روحانیات. 

بیا و کشتی ما در شط شراب انداز
غریو و ولوله در جان شیخ و شاب انداز.

پزشکیان
مثل فقها با مفاهیم فقهی «می اندیشد.»
 
عجب پزشکانی در دانش کاه های جنقوری کاپیتالیستی ـ فئودالیستی ـ فوندامنتالیستی 
پرورش می یابند.
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر