۱۴۰۳ مرداد ۱۷, چهارشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره النساء ویا زنان) (۲۹۴)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِّنْ أَهْلِهَا إِن يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا﴾
[ النساء: ۳۵]

 و اگر از اختلاف و جدائی میان آن دو (زن و شوهر) بیم داشتید، پس داوری از خانواده شوهر و داوری از خانواده زن (تعیین کنید و) بفرستید،
 اگر این دو (داور) قصد اصلاح داشته باشند، خداوند میان آن دو (زن و شوهر) سازگاری خواهد داد. 
بی گمان خداوند دانای آگاه است.
 
کریم در این آیه 
در صورت بروز اختلاف میان زن و شوهر، راه حل ارائه می دهد:

اگر زن و شوهر به هر دلیلی قادر به حل اختلاف فی ما بین نباشند،
یکی از افراد خانواده آندو با هم به رفع اختلاف فی مابین وارد می شوند.
 
اگر این دو نفر حسن نیت داشته باشند، خدا هم به تفاهم زن و شوهر  مدد می رساند.

سؤال این است که اگر کریم واقعا برای خدای کذایی نقشی قائل است،
چرا از همان آغاز وارد عمل نمی شود تا به داوری این و آن نیازی نباشد؟

در این جور جاها معلوم می شود که کریم، متفکری رئالیست و راسیونالیست است.
 

﴿۞ وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا﴾
[ النساء: ۳۶]

و خدا را بپرستید، و چیزی را با او شریک مگردانید. و به پدر و مادر نیکی کنید، و (نیز) به خویشاوندان و یتیمان و بینوایان و همسایه خویشاوند و همسایه بیگانه و همنشین و در راه ماندگان و بردگانی که مالک آنها هستید، (نیکی کنید) بی گمان خداوند کسی را که متکبر و فخر فروش است؛ دوست نمی دارد.

کریم در این آیه  
مسلمین را به حمایت از همنوعان فرا می خواند.
سؤال این است که این توصیه چه ربطی به شرک و تکبر دارد؟
 
حتی حیوانات از موجودات دیگر حمایت میکنندو
بدون شرک و تکبری در میان باشد.
اتفاقا
متکبران بهتر از متواضعان می توانند به همنوعان  نیکی کنند و کیف متکبر کنند.
 
 
 
Bild
 
معنی تحت اللفظی:
زنان و فرزندان تان دشمنان تان اند.

ضمنا
مگر فرزندان هر کس دشمنان او نیستند؟

چگونه می توان از  فرندان خواست که به مادر و پدر خود نیکی کنند؟
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر