۱۴۰۳ شهریور ۹, جمعه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حقوق اولیه (حقوق اساسی) (۱)

 

 

پروفسور دکتر هرمان کلنر

برگردان

 شین میم شین

 

پروفسور هرمان کلنر 

(۱۹۲۶)

حقوق ـ فیلسوف 

مؤلف کتب بیشمار

 

۱

·    حقوق اولیه لیستی از حقوق واجب الاجرای مندرج در قانون اساسی است که با به رسمیت شناسی شرایط اساسی زیست انسانی در رابطه اند.

 

۲

·    حقوق اولیه در کاپیتالیسم به آزادی های معین هنجاربندی شده برای افراد اطلاق می شود که باید از طرف دولت محترم شمرده شوند.

 

۳

·    حقوق اولیه در سوسیالیسم به حقوقی اطلاق می شود که اثرگذاری مشترک بر توسعه جامعه و به ویژه شکوفاسازی شخصیت خویش را حق هر عضو جامعه می دانند.

 

۴

·    حقوق اولیه سوسیالیستی را از این رو حقوق شخصیتی و حقوق انسانی می نامند.

 

۵

·    برابری همه انسان ها در برخورداری از حقوق و آزادی های انسانی ـ قبل از همه ـ از طرح سیاسی روشنگری بورژوائی نشئت می گیرد.

 

۶

·    در این طرح سیاسی روشنگری بورژوائی تمایلات توسعه داده شده از سوی هومانیسم رنسانس مبنی بر حق تشکیل زندگی شایسته انسانی برای همه انسان ها تغلیظ یافته است.

 

·    مراجعه کنید به روشنگری، هومانیسم.

 

روشنگری

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8793

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8802

 

 

پایان

 

هومانیسم

(اومانیسم)

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13009

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13024

 

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13029

 

پایان

 

۷

·    این طرح سیاسی روشنگری بورژوائی در عین حال، اعتراض جدی بر ضد نظام ضد انسانی حاکم بوده است و بر تئوری یکپارچه مبتنی بر حقوق طبیعی هر کس بر برخورداری از برابری، خوشبختی و امنیت استوار بوده است.

 

۸

·    این تز، بر خلاف آموزه اجتماعی روحانی توماس فون اکوین که نظام برده داری و ارباب ـ رعیتی را به مثابه فرم های طبیعی نابرابری توجیه می کند، بر اساس برابری طبیعی همه انسان ها توسعه داده می شود و از آن سیستم حقوقی ئی استخراج می شود که به طور طبیعی شامل حال هر انسان می شود.

 

۹

·    این طرح سیاسی روشنگری بورژوائی برای اثبات صحت نظر خویش یا به اراده و مشیت الهی استناد می کند و یا به خردمندی همه انسان ها.

 

·    مراجعه کنید به حقوق طبیعی.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر