۱۴۰۳ شهریور ۳, شنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره النساء ویا زنان) (۳۰۳)

  

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا﴾
[ النساء: ۶۳]

آنان کسانی هستند که خدا آنچه را در دل دارند،می داند. پس از آنان روی برگردان،و اندرزشان بده،و با بیانی رسا ( نتایج )کردار شان را به آنها گوش زد کن.

کریم توصیه می کند که خلایق از کسانی که به مکافات عمل خود می رسند، روی گردان باشند.

معلوم نیست که در این صورت، چگونه می توان به آنان اندرز داد و انها را به نتایج اعمال شان واقف ساخت.

﴿وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا﴾
[ النساء: ۶۴] 

ما هیچ پیامبری را نفرستادیم؛ مگر برای اینکه به فرمان خدا(از وی) اطاعت شود. و اگر آنها هنگامی که بر خویشتن ستم می کردند، نزد تو می آمدند، و از خدا طلب آمرزش می کردند، بی گمان خدا را توبه پذیر مهربان می یافتند.

کریم در این آیه،

دلیل ظهور پیامبران را اطاعت مردم از آنها می داند.

دلایل، قوی باید و من، تقی.

این حرف کریم، همان حرف عیسی مسیح است:

عیسی مسیح خود را شبان جا می زند و بشریت را گوسفند.

این ادعا، عملا توهین به بشریت است.

این به معنی انکار آدمیت بشریت است.

کریم ضمنا از گوسفندان می خواهد که وقتی مرتکب خودستیزی شدند، به عوض انتقاد از خود و گرویدن به خودپرستی، از خدا عذرخواهی کنند تا خدا هم منت بر سرشان بگذارد و عفوشان کند.


خدای کریم

خدایی از سر تا پا بشرستیز است.

باید هم چنین باشد.

چون خدا انعکاس انتزاعی ـ آسمانی اربابان برده دار است که دشمنان توده مولد و زحمتکش اند.


﴿فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا﴾
[ النساء: ۶۵]

نه، سوگند به پروردگارت که آنها ایمان نمی آورند، مگر اینکه در اختلافات خویش تو را داور قرار دهند، و سپس از داوری تو، در دل خود احساس ناراحتی نکنند و کاملاً تسلیم باشند.

مگر شرط ایمان آوردن لا اله الا الله گفتن نبود؟

پس چرا اکنون شرط ایمان اوردن، قاضی کردن کریم و رضایت از احکام او شده است؟

﴿وَلَوْ أَنَّا كَتَبْنَا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِن دِيَارِكُم مَّا فَعَلُوهُ إِلَّا قَلِيلٌ مِّنْهُمْ ۖ وَلَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا مَا يُوعَظُونَ بِهِ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُمْ وَأَشَدَّ تَثْبِيتًا﴾
[ النساء: ۶۶]

و اگر به آنان فرمان داده بوديم كه خود را بكشيد يا از خانه‌هايتان بيرون رويد، جز اندكى از آنان فرمان نمى‌بردند. و حال آنكه اگر اندرزى را كه به آنان داده شده است كار مى‌بستند برايشان بهتر و بر اساسى استوارتر بود.

عجب فرامینی خدای کریم به مسلمین می دهد:

خودکشی و حصر خود در خانه و مرگ از گرسنگی و تشنگی.

کریم ضمنا ادعا می کند که این به نفع مسلمین است.

﴿وَإِذًا لَّآتَيْنَاهُم مِّن لَّدُنَّا أَجْرًا عَظِيمًا﴾
[ النساء: ۶۷]

آنگاه از جانب خود به آنان مزدى بزرگ مى‌داديم.

اولا

مزد در دیالک تیک کار و مزد معنی دارد.

خودکشی و حبس خود در خانه خود که کار محسوب نمی شوند تا مزد بزرگ داده شود.

 
ثانیا

 مرده چه نیازی به مزد بزرگ دارد؟

خواه مرگش به دلیل خودکشی باشد و یا به دلیل حبس کردن خود در خانه و مردن از گرسنگی و تشنگی.

ثالثا

خای کریم برای چی فرامین غیرمنطقی و غیر عقلی به خلایق می دهد؟

 

هیچ حشره و حیوانی حتی تن به خودستیزی نمی دهد.

غریزه حفظ نفس،

با قدرت تمام مانع چنین خریتی می شود.

چه رسد به عقل اندیشنده و علاقه عمیق به زندگی.

 

﴿وَلَهَدَيْنَاهُمْ صِرَاطًا مُّسْتَقِيمًا﴾
[ النساء:  ۶۸]

و آنان را به راه راست هدايت مى‌كرديم.

مرده چه نیازی به راه راست دارد؟

﴿وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا﴾
[ النساء: ۶۹]

و هر كه از خدا و پيامبرش اطاعت كند، همراه با كسانى خواهد بود كه خدا نعمتشان داده است، چون انبياء و صديقان و شهيدان و صالحان. و اينان چه نيكو رفيقانند.

اطاعت برای کریم مهمترین کاری است که از بشریت انتظار دارد.

کریم بر خلاف خرترین اربابان برده دار، حاضر است که فقط به خاطر اطاعت صرف،

خلایق را نعمت باران کند و به مقام انبیاء ارتقا دهد.

انبیاء هم رفقای ستایش انگیزی اند.

﴿ذَٰلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ عَلِيمًا﴾
[ النساء: ۷۰]

این فضل و بخشایش از جانب خداست، و کافی است که او دانا است.

اگر خدای کریم دانا باشد، بشریت را که اشراف موجودات است، با رمه گوسفندان عوضی نمی گیرد و از آنان اطاعت محض انتطار نمی دارد.

خدای کریم

ارباب برده دار مجرد مطلق است.

ترحم انگیز است و نه فخر انگیز.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر