۱۴۰۳ مرداد ۲۷, شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حسی و عقلی (سنسوئال و راسیونال) (۸)

 

 

پروفسور دکتر هوربت هورستمن  

برگردان

 شین میم شین

 

نئوپوزیتیویسم

 

۱

·    نئوپوزیتیویسم که رابطه بی واسطه با سنن امپیریسم ایدئالیستی و فنومنالیسم دارد، حسی را با تجربی و یا امپیریکی یکی می انگارد و به مثابه عرصه خاصی در مقابل نظری (تئوریکی) قرار می دهد.

 

 

پوزیتیویسم و نئوپوزیتیویسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11693

 

۲

·    تجربی (در قاموس نئوپوزیتیویسم، حسی) به واقعیت امر قابل مشاهده نسبت داده می شود.

·    یعنی به آنچه که برای حواس «وجود بیواسطه دارد» و در زبان خاص مشاهده تثبیت شده که هنوز فاقد مفهوم سازی نظری، تعمیم و غیره است.

 

·    مراجعه کنید به زبان پروتوکلی

 

۳

·    نظری از دیدگاه نئوپوزیتیویسم، عبارت است از دانش منتج از تجربی و یا امپیریکی، به طور منطقی حلاجی شده و به زبان رشته های مختلف علوم منفرد فرمولبندی شده. 

 

۴

·    وظیفه تئوری شناخت و منطق علمی عبارت می شود از تدوین متد لازم برای تحلیل منطقی مفهوم سازی های نظری، بررسی پیوند منطقی میان خاص ها، زبان رشته ای علوم منفرد و زبان مشاهده، کشف منشاء نظری در تجربی، کنترل نظری در آنچه که به طور بیواسطه موجود است و بدین طریق، استوار ساختن نظری بر شالوده مطمئن.

 

·    مراجعه کنید به تصدیق

 

۵

 

·    وظیفه «علم واحد» عبارت می شود از همپیوندی نظری تصدیق شده و مبرا از مفهوم سازی های مبتنی بر حدس و گمان با سیستمی که بر «زبان واحد» مبتنی است.

 

·    مراجعه کنید به زبان واحد

 

۱۲

·    اگرچه نئوپوزیتیویسم معارف منفرد ثمربخشی در رابطه با پیوند منطقی میان تجربی و نظری ارائه داده، تقاضای آن مبنی بر خلاصه کردن نظری در تجربی و  یکی انگاشتن تجربی و حسی  نمی تواند قابل قبول باشد و باید از سوی نمایندگان کنونی نئوپوزیتیویسم نقد و یا به طور کلی کنار گذاشته شود.  

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر