۱۴۰۳ شهریور ۵, دوشنبه

وجود و شعور (۷۳)

  

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

 (۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین


فصل دوم

کردوکار روانی و واقعیت عینی

 ۳

روانی به مثابه سوبژکتیو
ادامه

 

 

۱۱۹

·    این  بررسی های حضرات، معمولا مبتنی بر اظهارات اشخاص مورد آزمایش راجع به خودنگری های شان بوده اند.

 

۱۲۰

·    ایراد و اشکال و نقصان ارزیابی این اظهارات راجع به خودنگری اشخاص مورد آزمایش، توسط آزمایشگر قبل از همه در اختلاط (قاطی پاتی کردن) خاص فونکسیون ها (کارکردها) است.

 

۱۲۱

·    به عبارت کوتاه، ایرادشان در آن است که آزمایشگر فونکسیون هایش را  به شخص آزمایش شونده منتقل می کند و خود را به پروتوکل نویس مبدل می سازد.

·    پروتوکل نویسی  که به ثبت اظهاراتی می پردازد که نتیجه بررسی او نیستند.

 

۱۲۲

·    اظهارات شخص آزمایش شونده راجع به خودنگری هایش که فاقد آماج های پژوهشی اند، اما  در اکثر اوقات درخور مطالبات لازم در زمینه مشاهده علمی واقعی نیستند.

·    برای اینکه انها حاوی تجزیه و تحلیل کافی نتایح مشاهده نیستند که مبتنی بر مقایسه همه جانبه آنها باشد.

 

۱۲۳

·    ضمنا خودنگری نه فقط امکان پذیر، بلکه الزامی است.

 

۱۲۴

·    اصولا و اساسا کمترین فرقی بین خودنگری و دگران نگری (مشاهده دیگران) وجود ندارد.

 

(فرق زیادی بین موضوع شناخت قرار دادن خویشتن خویش و این و آن وجود ندارد.

موضوع شناخت قرار دادن خویشتن چه بسا آسانتر از موضوع شناخت قرار دادن دیگران است.

مترجم)

 

۱۲۵

·    خودنگری به همان سان می تواند اوبژکتیو (عینی) باشد که دگران نگری (مشاهده دیگران)، اوبژکتیو است.

 

۱۲۶

·    فقط باید خودنگری الزاماتی را رعایت کند که برای نگرش (مشاهده) به طور کلی لازمند.

·    تا نتایجش را بتوان عینی (اوبژکتیو)، یعنی به لحاظ علمی مقبول تلقی کرد.

 

۱۲۷

·    بنابرین، روشن می شود که تئوری  اینتروسپکسیون و تئوری انعکاس ضد یکدیگرند:

·    هر آنچه را که تئوری  اینتروسپکسیون انکار می کند، تئوری انعکاس اثبات می کند و هر آنچه را که تئوری  اینتروسپکسیون اثبات می کند، تئوری انعکاس انکار می کند.

 

۱۲۸

·    فقط تئوری انعکاس و نظرات مبتنی بر آن در رابطه با سوبژکتیویته (سوبژکتیو بودن) روانی، منطبق با شرایط واقعی اند:

·    اندیشه را نمی توان از موضوع مربوطه، احساس را نمس توان از اوبژکت احساس شونده، ادراک را نمی توان از چیزی که ادراک می شود، از چیزی که ادراک تصویر آن است، مجزا ساخت.

 

۱۲۹

·    از این رو، سوبژکتیویته روانی، مطلق نیست.

·    متافیزیکی نیست.

 

۱۳۰

·    روانی بنا بر فرمش، سوبژکتیو است و بنا بر محتوای شیئیتی اش، بنا بر منبعش، اوبژکتیو.

 

۱۳۱

·    این  نکته اول است.

·    نکته اولی که نکته دوم در پیوند با آن است:

·    سوبژکت در تصویر سوبژکتیو از جهان اوبژکتیو قبل از همه جهان اوبژکتیو را می شناسد  و نه خویشتن خویش را.

·    نه مشروطیت (مشروط بودن) سوبژکتیو تصویر را.

·    سوبژکت مشروطیت سوبژکتیو را کمتر و دیرتر می شناسد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر