۱۴۰۳ مرداد ۲۸, یکشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حسی و عقلی (سنسوئال و راسیونال) (۹)

 

 

پروفسور دکتر هوربت هورستمن  

برگردان

 شین میم شین

 

 

درک مارکسیستی از حسی و عقلی

  

۱

·    درک مارکسیستی از رابطه میان حسی وعقلی به لحاظ تاریخی ـ فلسفی به حسگرائی (سنسوئالیسم) و تجربه گرائی (امپیریسم) ماتریالیستی می پیوندد و ضمنا هم بر درک آندو از تصویر فکری به مثابه کپیه کردن ساده واقعیت عینی غلبه می کند و هم بر درک آندو از خصلت منفعل عمل انعکاس و قایل شدن نقش تماشاگر به سوبژکت شناسنده در رابطه با جهان خارجی واقعی.

۲

·    شناخت، ماهیتا به معنی از آن خود کردن فکری اکتیو (فعالانه) جهان است که در ضمن حسی به مثابه فرم انعکاس فکری با تأثیرگذاری مستقیم عملی انسان بر محیط زیست خود پیوند دارد.

 

۳

·    «عیب و نقص اصلی ماتریالیسم پیشین در این است که در آن شیئ، واقعیت و حسیت فقط در فرم اوبژکت و یا در فرم نگرش در نظر گرفته می شود و نه به مثابه کردوکار حسی انسانی:

·    یعنی نه به مثابه پراتیک و نه به طور سوبژکتیو»

·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۳، ص ۵)

 

۴

·    پراتیک که به واسطه حسی تشکیل می یابد، برای شناخت عقلی منبع، نیروی محرکه و محک و معیار حقیقت است.

 

۵

·    رشته های علمی منفرد (رشته های علوم منفرد) اگرچه هر از گاهی مستقل از پراتیک بی واسطه توسعه می یابند، اما قاعدتا از حوایج عملی ناشی می شوند:

 

الف

·    با سطح توسعه معین کردوکار عملی انسانی (فن و تکنیک، آزمایش، سطح رشد لوازم آزمایش و غیره) در پیوندند. 

 

ب

·    به طور کلی تنها به کمک پراتیک می توان به صحت و سقم فرضیه ها، تئوری ها، پیشگوئی ها و غیره پی برد.

 

فلسفه مارکسیستی در رابطه با حسی و عقلی

 

۱

·    فلسفه مارکسیستی در پژوهش رابطه متقابل میان حسی وعقلی بر معارف علوم زیر متکی است:

 

الف

·    لر فیزیولوژی عصبی (نویرو فیزیولوژی)

 

ب

·    بر سیبرنتیک

 

 

سیبرنتیک

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3544

 

پ

·    بر فیزیولوژی

 

ت

·    بر علم زبان (زبانشناسی)

 

ث

·    بر سمیوتیک

 

 

سمیوتیک (علم العلائم)

 

https://hadgarie.blogspot.com/2020/06/blog-post_642.html

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/6020

 

 

سمیوتیک (علم العلائم)

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/6144

 

۲

 http://mimhadgarie.blogfa.com/post/6147

 

پایان

 

ج

·    علوم منفرد

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر