درنگی
از
میم حجری
زندگی بسیار کوتاه تر از آن است که، آن را صرف کینه ورزی،لجبازی، و گیر کردن در سوءتفاهمها کنیم،
چه خوب است که حرف ها،احساسات خوب یا بد، و حتی گلایه
هایمان از یکدیگر را، رُک و بیپرده به همدیگر بگوییم، تا اینکه با
خودخوری،پرده بکشیم روی حقایق؛ و رنج و دلآزردگی را عمدا امتداد دهیم.
متا
۱
زندگی
بسیار کوتاه تر از آن است که، آن را صرف کینه ورزی،لجبازی، و گیر کردن در
سوءتفاهمها کنیم
معنی تحت اللفظی:
به دلیل کوتاهی زندگی (عمر)
از اقدامات زیر صرفنظر کنیم:
کینه ورزی
لجبازی
گیر کردن در
سوءتفاهمها
دلیل گیر کردن خلایق در سوء تفاهم ها،
نه کین ورزی است و نه لجبازی.
قضیه بر عکس تصور متا ست:
کین ورزی و لجاجت و لجبازی، نتایج بازگشتی سوء تفاهم ها ست.
یعنی
خلایق به سوء تفاهم ها واکنش مبتنی بر کین توزی و لجبازی از خود نشان می دهند
که خود نتیجه عقب ماندگی فکری، فلسفی و فرهنگی است.
ما برای کشف حقیقت مربوطه، به تحلیل جداگانه ای از شعر فوق الذکر شهریار می پردازیم.
مراجعه کنید
به
درنگی در شعر شهریار تحت عنوان «تهران و تهرانی»
سوء تفاهم هاعلل متنوع و متفاوت و متعدد مادی ـ معیشتی ـ طبقاتی ـ معرفتی ـ تبیینی ـ اخلاقی ـ سنتی و غیره دارند
که
در ضرب المثل ها، جوک ها، هجوها و طعنه ها و طنزها منعکس می شوند و باید تحلیل شوند.
چه خوب است که حرف ها،احساسات خوب یا بد، و حتی گلایه هایمان از یکدیگر را، رُک و بیپرده به همدیگر بگوییم، تا اینکه با خودخوری،پرده بکشیم روی حقایق؛ و رنج و دلآزردگی را عمدا امتداد دهیم.
متا
این اندرز و راه حل بند تنبانی متا ست که باید نخست تجزیه و سپس تحلیل شود:
۱
چه خوب است که حرف ها را رُک و بیپرده به همدیگر بگوییم
رک گویی که در ایده ئولوژی ارتجاعی برده داری و فئودالی
فضیلتی اخلاقی جا زده می شود،
نه فضیلتی است،
نه هنر و شق القمری است
و
نه کردوکار مصلحت آمیز و قابل توصیه ای است.
رک گویی
فرم همگویی و هماندیشی است.
فرم در دیالک تیک فرم و محتوا،
تعیین کننده نیست.
تعیین کننده، محتوا ست.
فرم تبیین سخن
هیچ واره نیست و می تواند بسته به شرایط به طور اندیشیده و سنجیده تعیین شود.
تعیین کننده
اما
در تحلیل نهایی
محتوای سخن است.
حقیقت
به مثابه محتوای سخن،
هر گونه تبیین یابد، حقیقت خواهد بود
و
خرافه هم به مثابه محتوای سخن،
به همین سان.
ای بسا، رک گویی که نشانه خریت و بربریت است و مغایر با آدمیت و مدنیت.
اتفاقا یکی از دلایل تحقیر آذری ها مثلا «ترک خر» خطاب کردن به آنها، همین رک گویی آنها ست.
رک گویی ضمنا کسب و کار کودکان و مست ها و مجانین است که عاجز از تأمل قبل از گفتارند.
به همین دلیل،
خرافه ای تحت عنوان «مستی و راستی»
رواج پیدا کرده است.
رک گویی
حتما نباید به معنی حقیقت گویی باشد.
خیلی ها به وقت دعوا به رک گویی می پردازند.
مثل لات ها و لاشخورها رک و رو راست به همه کس و هم چیز حریف دشنام می دهند:
جهان مجازی مملو از رک گویی های تهوع اور است:
مثال:
یه روز من این جنده را به ۱۲ مدل و روش لری می کنم
هر کس هم بدش اومد جمع کنه از ایران گم بشه بیرون
(گم بشه بیرون؟
سطح سواد شاه اللهی ها و ساواکی ها را باش)
چون اونم می کنم
ماکسیم رضا
ماکسیم رضا
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر