۱۴۰۳ مرداد ۱۹, جمعه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حسی و عقلی (سنسوئال و راسیونال) (۱)

 

پروفسور دکتر هوربت هورستمن  

برگردان

 شین میم شین

 

۱

·    حسی و عقلی به فرم های انعکاس فکری واقعیت عینی اطلاق می شود که بر مبانی عصبی پویای مختلف پدید می آیند، ولی با یکدیگر در پیوند قرار دارند.

 

۲

·    حسی وعقلی در روند شناخت و پژوهش علمی، وحدتی را با هم تشکیل می دهند.

 

(می توان از دیالک تیک حسی و عقلی سخن گفت.

یکی بدون دیگر وجود ندارد و تأثیر متقابل بر همدیگر دارند.

مترجم)

 

۳

·    حسی پیش شرط ضرور، ولی نا کافی برای عقلی است.

 

۴

·    عقلی هم ـ به نوبه خود ـ بر حسی تأثیر متقابل می گذارد و به طرز معینی آن را تحت نفوذ خود قرار می دهد. 

 

الف

حسی

 

۱

·    حسی بر مبنای عصبی ـ پویای سیستم علامتی اولیه تشکیل می یابد.

 

·    مراجعه کنید به سیستم علامتی اولیه

 

 

۲

·    منشاء حسی را روندهای عصبی ـ فیزیولوژیکی تشکیل می دهند.

 

۳

·    روندهای عصبی ـ فیزیولوژیکی با دریافت تحریکات مناسب توسط گیرنده های (رسپتورهای) عصبی انسانی و با تبدیل این تحریکات به علائم خاص سیستم خود آغاز می شوند.

 

۴

·    این علائم دریافت شده از کانال های (مجاری) عصبی حسی به مراکز حسی مغز منتقل می شوند و آنجا سلسله ای از بازتاب های (رفلکس های) بغرنج تشکیل می یابند که همزمان حاوی اجزای فکری اند و به احساس و ادراک منجر می شوند.

 

۵

·    احساس (حس کردن) و ادراک فرم های خودویژه انعکاس فکری ـ حسی اند و توالی زمانی تحریکات بنا بر الگوی فعالیت مکانی ـ زمانی دچار تحول می شود. 

 

(احساس (حس کردن) را نباید با عاطفه عوضی گرفت.

عاطفه خود مفهوم مستقلی است که جداگانه مورد بحث قرار خواهد گرفت:

مراجعه کنید به عاطفه.

مترجم)

  

 

۶

·    احساس از خواص منفرد اوبژکت های تحریک کننده تصویر بر می دارد و عمدتا با پارامترهای زیر مشخص می شود:

 

الف

·    بسته به شدت تحریک

 

ب

·    بسته به کیفیت تحریک

 

پ

·    بسته به عمر و یا مدت زمان تحریک

 

ت

·    بسته به انتظام مکانی تحریک

 

ب

ادراک

(استنباط)

 

۱

·    ادراک از اوبژکت مورد شناسائی تصویر کلی بر می دارد.

·    مراجعه کنید به ادراک، وجود و شعور

 

ادراک

(استنباط، دریافت)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7941

 

وجود و شعور

جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

 

۲

·    علائم خاص ادراک به شرح زیرند:

 

الف

·    کلی بودن ادراک

 

ب

·    ساختارمند بودن ادراک

 

۳

·    ادراک بر مبنای کردوکار مشترک چندین تحلیلگر (آنالیزاتور) پدید می آید که توأمان سیستم فونکسیونال (عملکردی) واحدی را تشکیل می دهند و در این سیستم یکی از تحلیلگرها نقش هادی و رهبری را به عهده می گیرد.  

 

۴

·    احساس (حس کردن) و ادراک به مثابه حسی، (سنسوئال) وابستگی مستقیم به اوبژکت دارند.

 

۵

·    با هر احساس و یا ادراک یک قرینه متناسب با آن وجود دارد که بر ارگان های (اعضای) حسی تأثیر می گذارد.

 

۶

·    قرینه یعنی خاصیتی قابل ادراک به وسیله گیرنده ها (بینائی، شنوائی، لامسه و ...) و یا مجموعه ای از این خواص که موضوع شناخت اند.

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر