۱۴۰۱ اسفند ۲۱, یکشنبه

درنگی در اندیشه ای (۷۰۷)

Ist möglicherweise ein Bild von 1 Person und Text

میم حجری

 

این طرز تبیین و طرز تفکر طبری

 درست و دقیق و مارکسیستی نیست.


ضد دیالک تیکی شعور و یا روح
واقعیت نیست.

 
چیست؟
 
ضد دیالک تیکی شعور
وجود
است.
دیالک تیک وجود و شعور.

دیالک تیک وجود جامعتی و شعور جامعتی.

ضد دیالک تیکی روح

ماده است.

دیالک تیک ماده و روح.

 

دیالک تیک ماده و روح

و

یا

دیالک تیک وجود و شعور

مهمترین دیالک تیک کل هستی است. 

 

دیالک تیک وجود جامعتی و شعور جامعتی

مهمترین دیالک تیک جامعه بشری است. 

 دیالک تیک وجود جامعتی و شعور جامعتی

  مهمترین دیالک تیک ماتریالیسم تاریخی است.

   

دیالک تیک ماده و روح.

 

دیالک تیک ماده و روح

و

یا

دیالک تیک وجود و شعور

 مهمترین دیالک تیک ماتریالیسم دیالک تیکی است. 

مسئله اساسی فلسفه

مبتنی بر این دیالک تیک است:

کسی که ماده را مقدم بر روح و یا وجود را مقدم بر شعور بداند،

جهان بینی اش ماتریالیستی است.

کسی که روح را مقدم بر ماده و یا شعور را مقدم بر وجود بداند،

جهان بینی اش ایدئالیستی است. 
 

ضد واقعیت (رئالیته) هم نه شعور، بلکه چیزهای مختلف زیر اند و به دیالک تیک های زیر تعلق دارند:

دیالک تیک واقعیت و تصادف

دیالک تیک امکان و واقعیت

دیالک تیک رئالیته (واقعیت) و ایدئآلیته  

دیالک تیک واقعیت و اوتوپی

دیالک تیک رئال و خیال

دیالک تیک واقعیت و توهم.

 

منظور طبری این است

که

ماده مقدم بر روح و یا وجود مقدم بر شعور است.

   به عبارت دیگر

شعور

انعکاس وجود 

و

روح

انعکاس ماده است. 

ماده و یا وجود

در خارج از ذهن ما وجود عینی دارد.

یعنی

مستقل از شعور و یا روح، وجود دارد.

روح و شعور

ثانوی اند.

طبری با تعریف مارکسیستی حقیقت بیگانه است.

انعکاس چیزهای واقعی در آیینه ذهن و ضمیر و دل ما

می تواند منطبق با آنها باشد و یا نباشد.

مطابقت و عدم مطابقت آنها با اصل خود

حتما نباید حقیقت باشد.


حقیقت

به قول لنین

با ماهیت 

خویشاوند است.

برای کشف حقیقت

انعکاس سطحی و مکانیکی و بند تنبانی کافی نیست.

برای کشف حقیقت باید روی موضوع مربوطه کار عملی و نظری کمرشکن صورت گیرد.

بدون شعور تئوریکی، بدون پایین رفتن از پلکان های مفهومی، بدون رسیدن به اعماق موضوع مربوطه

نمی توان حقیقت را پیدا کرد و بیرون آورد.

بدون ساز و برگ مارکسیستی، کشف حقیقت محال است.


حقیقت

همیشه

دیالک تیکی از حقیقت نسبی و حقیقت مطلق است.

به قول لنین

بشریت گام به گام به حقیقت مطلق نزدیک می شود، بی انکه بدان برسد.

 

پایان

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر