پروفسور دکتر ماتهویس کلاین
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین
میم شین
هومانیسم آنتیک
(هومانیسم جهان باستان کلاسیک)
۱
·
هومانیسم آنتیک از مراحل توسعه مختلفی می گذرد.
۲
·
نطفه های تاریخی آغازین هومانیسم
آنتیک که در اساطیر و قدیمی ترین اشعار و قصه های خلق های بیشمار جهان
باستان (مصری ها، بابلی ها، هندی ها، چینی ها، یهودی ها، فارس ها، یونانی ها و
رومی ها) به میراث مانده، حاوی خطوط پسیمیستی (بدبینانه) مهمی اند.
۳
·
در این مرحله توسعه، «درد و رنج حیات انسانی»، استثمار و
جنگ، فقر و گرسنگی، عداوت و اختلافات و کلا تأثیرات منفی متنوع جامعه برده داری بر
زندگی انسانها هنوز به مثابه «سرنوشت شوم» مبتنی بر مشیت خدایان، به مثابه کیفر
«گناهان» و یا نتیجه «نافرمانی» از فرامین الهی توضیح داده و توجیه می شوند.
۴
·
اما این شکوه و پرخاش استثمار شوندگان و فقرا بر ضد این
آموزه های (تعالیم)مدافع منافع استثمارگران و اغنیا تنها زمانی گوش شنوا می یابند
که بیانگر تردید در «حقانیت» نظام برده داری حاکم باشند.
·
همانطور که در جدال لفظی انسانی به تنگ آمده از زندگی با
روح خویش، در قصه ای مصری مشاهده می شود.
۵
·
او شکوه و شکایت از آن دارد که همه جا چپاول و غارت رواج
دارد، هرکس با توسل به زور به تصاحب دار و ندار برادر خویش دست می زند و قلدری و
زورگوئی میان مردم اشاعه وسیع یافته است.
۶
·
در این جدال لفظی، جهان درونی انسانها، تضاد درونی آنها و
تعویض مداوم حالات، افکار متضاد و ضد و نقیض آنها توصیف می شوند.
۷
·
دورنمائی که نویسنده این جدال لفظی برای انسان ها ترسیم می
کند، پسیمیستی (بدبینانه) است.
۸
·
تلخی زندگی دنیوی به انسانها امکان شنیدن اندرزهای «حیات
زمینی» را نمی دهد.
·
زیرا در این جهان برای انسانها سعادتی متصور نیست.
۹
·
چون زندگی انسانها در زمان حال غم انگیز است و انسانها در
بن بستی بی روزنه خروج گیر کرده اند، تقریبا همه خلق های آنتیک به اختراع اساطیری
راجع به جهان بهشتی آغازین دست می زنند و بدین طریق به اعتراض بر ضد نظام حاکم می
پردازند و علاقه و اشتیاق خود را نسبت به حیات شایسته انسانی بازگو می کنند.
۱۰
·
انسانها همه چیزهائی را که از فقدان شان در مناسبات برده
داری حاکم رنج می برند، در عالم خیال در «دوران طلائی» باز می یابند و ضمنا ادعا
می کنند که آنها در گذشته واقعا وجود داشته اند، از آن جمله اند:
الف
· برابری
ب
· عدالت
پ
· همبود
ت
· عشق
ث
· صلح
ج
· سعادت
ح
· رفاه
خ
· شادی زندگی.
۱۱
·
در دوره های بعد، این تصورات از بین نمی روند، بلکه در قالب
شعر، قصه و فلسفه در ضمیر (ذهن، شعور) توده های مردم ـ به ویژه در یونان، آنجا که
گرایش و تفکر هومانیستی آنتیک از قرن پنجم قبل از میلاد به نقطه اوج خود دست می
یابد ـ ادامه حیات می دهند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر