جمعبندی
از
مسعود بهبودی
آیا «پارسی شکر است؟»
علی علیه السلام
۱
این
ضرب المثلی رایج در میان دهاتیان ایران است:
زبان
زبان عرب است.
فارسی
شکر است.
ترکی
هنر است.
مابقی گ. خر است.
۲
ارزیابی زبان ها
چه بسا
به
طرز سوبژکتیو
صورت می گیرد.
۳
احسان طبری
شیفته زبان فارسی بوده است.
۴
به
نظر ما
زبان فارسی
به لحاظ صوت
دلنشین و شیرین و شیوا ست.
یعنی
شکر است.
۵
این اما فقط استنباط استه تیکی ما ست.
۶
ملل دیگر
چه بسا متنفر از زبان فارسی اند و شیفته زبان خودند.
۷
فارسی شکر است
وقتی که احسان طبری
به
خدمت گیرد.
۸
زبان محاوره ای فارسی
اصلا
شیرین نیست.
۹
این ضرب المثل ربطی به فقر و غنای محتوایی ـ مفهومی زبان ندارد.
ایها الناس
این چیست؟
۱
این یکی از میلیون ها شگرد نیای نباتی ما ست.
۲
این فرمی از استتار استراتژیکی نباتات برای حفظ و توسعه و تکثیر نوع خویش است.
۳
موجودات زنده از سلول ها و باکتری ها و میکروب ها تا نباتات و جانوران از حشره تا حیوان
و حتی ویروس ها که میکرو موجود محسوب نمی شوند،
زرادخانه ای از ترفندهای تغذیتی، تدافعی، استتاری، حفاظتی و ماندگاری دارند.
۴
اینها همه نیاکان ما هستند که میلیون ها سال قبل از ما تشکیل شده اند.
۵
موجودات زنده را باید از نو شناخت.
۶
مثال:
گزنه معمولی
که
هر رهگذری را خنجر می زند و بسان اجامر جماران به سویش اسید می پاشد،
برای پذیرایی از حشرات معینی
کلیه خنجرهایش را غلاف می کند
و
سفره رنگینی از شهد و شیره شیرین می گسترد تا گرده های خود را به جنس مخالف منتقل کند و نوع خود را حفظ و تکثیر کند.
یعنی
تولید مثل کند.
۷
موجودات زنده را نباید دستکم گرفت.
پروانه ی بی بازگشت
مینا اسدی
روز
از دست من
پرزد
قناری کوچکی شد
و بر شاخه ای نشست.
روز
از دست من پر زد
گیاهی شد
و در باغچه ای رویید.
روز
از دست من پر زد
رهگذری شد
و کودکی را بوسید.
روز
از دست من پرزد
حسرتی شد
و بر دلم نشست.
روز
از دست من پر زد
پروانه ای شد
و بر نگشت.
پایان
یک ملت
یک پرچم
یک شازده
این شعار
تقلیدی از شعار نازی های نازی آباد
است:
یک خلق ـ یک پیشوا
در ایران ملت واحد وجود ندارد.
اصلا
ملت
وجود ندارد.
برای اینکه معمار ملت
وجود نداشته است.
معمار ملت بورژوازی است.
بورژوازی ایران
نیمه فئودال ـ نیمه بورژوا ست.
مذهبی است.
ضد ملی است.
به
همین دلیل خمینی
امت
اختراع کرده است
تا
زیر پرچم اسلام امت اسلامی را گرد اورد و به سوی قدس روانه سازد و شق القمر کند.
ایران کشوری ملوک الطوایفی و خانخانی است.
ه. حصین
ح
ق
ی
ق
ت
این روزها
شهابی را میماند
که در دل تاریکی
برای یک لحظه کوتا
به عیادت آرزوهای ما میاید
و در انتها به پوچی زمان
میپیوندد
حقیقت این روز ها رویایی را میماند
که در روشنایی خود
رنگ میبازد
اینجا و آنجا
کاسه زیر نیم کاسه هاست
دستانت را آلوده مکن
ق
ی
ق
ت
این روزها
شهابی را میماند
که در دل تاریکی
برای یک لحظه کوتا
به عیادت آرزوهای ما میاید
و در انتها به پوچی زمان
میپیوندد
حقیقت این روز ها رویایی را میماند
که در روشنایی خود
رنگ میبازد
اینجا و آنجا
کاسه زیر نیم کاسه هاست
دستانت را آلوده مکن
شعر فوی العاده زیبایی است.
عمر شاعر دراز باد.
حقیقت چیست؟
حقیقت همشیره ماهیت است.
حقیقت
بسان ماهیت
در اعماق چیزها ست.
آب حیات که اسکندر می جست و نیافت و مرد
همین حقیقت بوده است.
حقیقت را باید به مدد کار مشقت بار مادی و فکری کشف کرد
حقیقت برای خردگرایان انقلابی
بسان خدا برای مسلمانان است
و
بسان بت برای بت پرستان
مینا اسدی و سعید سلطان پور
دو روی سکه الماسین بی نظیر
در جریان موسوم به فدایی اند و با بقیه مطلقا فرق دارند.
مینا اسدی
به لحاظ بضاعت هنری و حتی فکری
صد سر و گردن برتر از حتی سعید سلطان پور است.
این تعارف نیست
تحلیل است.
قدر زر زرگر بداند
قدر مینا گوهری
شناخت همنوع
خود
هنر بزرگی است.
فرق آدمیزاد با جماد همین است.
حتی جانوران
توان تمیز دشمن از دوست
خیر از شر
گل از خار
شرنگ از شهد
را
دارند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر